פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
אושרה ההשקעה בפיתוח לווייתן
23/02/2017 21:32

השותפות במאגר קיבלו החלטת השקעה (FID) בלוויתן, בהיקף של כ-3.75 מיליארד דולר, החתימה התאפשרה לאחר שהושגו ההסכמות הנדרשות בין ממשלת ישראל לממשלת ירדן, שאישרו את העיסקה ליצוא גז לחברת החשמל הירדנית.

 | חדשות האנרגיה |

החלטת ההשקעה מאשרת את פעילות הפיתוח הנרחבת שכבר מתבצעת באתר, אולם בענף האנרגיה התעוררו לאחרונה חששות נוכח העיכוב בקבלת ההחלטה. על פי ההערכות המוקדמות אמורה ההחלטה להתקבל כבר לקראת סוף השנה שעברה או בינואר השנה לכל המאוחר. אולם העיכוב גרם לגל של שמועות וניחושים. התחושה היתה שחברת נובל, השותפה העיקרית במיזם, בוחנת מחדש את מהלכיה נוכח העיכוב באישורים המדיניים לעסקת היצוא הראשונה שנחתמה עם לווייתן – עם חברת החשמל הירדנית. קבלת ההחלטה לפנות בוקר מלמדת שכל השותפים מאוחדים בעמדה שיש לפתח את המאגר בהתאם להתחייבויות שנתנו עם חתימת מתווה הגז: להתחיל בהזרמת גז מהמאגר בסוף 2019.

פיתוח פרויקט האנרגיה הגדול בתולדות המדינה ייארך כ-3 שנים, והגז מלוויתן למשק הישראלי צפוי לזרום כבר בסוף שנת 2019. שותפות לווייתן אישרו לפנות בוקר יום שלישי ה-14.2,  קבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט לפיתוח מאגר לוויתן בהתאם לשלב 1א' של תכנית הפיתוח.

מאגר לוויתן הממוקם כמאה קילומטרים מערבית לחיפה, נתגלה בדצמבר 2010, והוכר כאחת מתגליות הגז הטבעי הגדולות בעולם בעשור הקודם. היקף ההשקעה שאושרה לצורך פיתוחו ע"י בעלות הזכויות במאגר עומד על 3.75  מיליארד דולר, זאת בנוסף לכמיליארד דולר שכבר הושקעו עד היום בפעילויות שונות של אקספלורציה, הערכה, ותכנון

שלב 1א' בלוויתן כולל פיתוח תת ימי המורכב מ- 4 קידוחי הפקה בעומק ממוצע של כ-5 ק"מ מתחת לפני הים. כל קידוח בעל כושר הפקה של  כ-300 MMcf גז טבעי מדי יום, והיקף ההפקה השנתי צפוי לעמוד על כ-12BCM – כפול מכמות הגז הטבעי המוזרמת למשק הישראלי כיום.

הגז מהמאגר יועבר באמצעות שני צינורות תת-ימיים באורך של כ-130 ק"מ ישירות לאסדת הטיפול וההפקה (פלטפורמה), אשר תמוקם כ-10 ק"מ מערבית לחוף. הטיפול בגז ייעשה כולו בלב ים, והגז המטופל יוזרם מהפלטפורמה, באמצעות צינור כניסה צפוני שיחובר למערכת הולכת הגז הארצית של נתג"ז (נתיבי גז לישראל), כפי שהוגדר בתכנית המתאר הארצית.. משקלה ההתחלתי של אסדת הטיפול בגז יעמוד על כ-25,000 טון, והיא תעוגן בקרקעית הים במקום בו עומק הים מוערך ב כ- 80 מטר.

החלטת ההשקעה, אשר התקבלה בהתאם להסכם התפעול המשותף (JOA) של השותפות בלווייתן (נובל אנרג'י (39.7%), דלק קידוחים (22.7%), אבנר (22.7%) ורציו (15%), נותנת את האות לתחילתו הרשמית של פיתוח המאגר. על-פי תכנית הפיתוח, שאושרה בשנה שעברה ע"י הגורמים הרלוונטים בממשלה, יושלם הפרויקט בתוך פחות משלוש שנים והגז מלוויתן יוזרם למשק הישראלי עד סוף שנת 2019, ולמשך עשרות שנים שבהם יהווה לוויתן מקור מרכזי של אנרגיה במדינת ישראל ובאזור.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט: "דלק ואבנר ממשיכות בהגשמת החזון והאסטרטגיה: לעגן את מעמדנו כשחקן מרכזי בשוק האנרגיה הבינלאומי. על אף האתגר המורכב הצלחנו להוציא לדרך את פרויקט האנרגיה הגדול ביותר בתולדות ישראל, אשר יעניק לאזרחי ישראל עצמאות אנרגטית, אוויר נקי ובריא יותר ופיתוח הכלכלה הישראלית. נמשיך להתמקד בעשייה ולהגשים את השלבים הבאים בתוכנית הפיתוח ליצירת ערך עבור משקיעינו, לקוחותינו וכלל אזרחי ישראל."

ביני זומר, מנהל ארצי נובל אנרג'י: "במהלך השנים האחרונות עשתה מדינת ישראל מאמצים כבירים לייצר תנאים מתאימים שיאפשרו לחברות בתחום האנרגיה להשקיע בפיתוח פרויקטים במדינה. היום היא קוצרת את פירות. פיתוח פרויקט ליוותן, מהווה נדבך נוסף בהגשמת העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל ומינוף יתרונות הגז הטבעי במישור הסביבתי - בריאותי, הגיאו-פוליטי והחברתי כלכלי. נובל אנרג'י שמחה להוביל את פיתוח משק הגז בישראל פעם נוספת ומודה על האמון שנתנו בה המדינה ואזרחיה. אנו מחויבים לעבודה משותפת עם כל הגורמים הרלבנטיים כדי להביא להזרמת הגז הטבעי מלוויתן כבר ברבעון האחרון של שנת 2019".

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו: "מדובר בהחלטה חשובה אך סמלית מאחר ועבודות הפיתוח כבר החלו. החלטה זאת מקרבת אותנו צעד נוסף ליעד של התחלת אספקת הגז כבר במהלך שנת 2019".

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy