פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
חשש לעסקה עם טורקיה
23/03/2017 20:33

בענף האנרגיה חוששים שמעצרו של נציג טורקי בחשד בסיוע בטחוני לחמאס יעיב על התקדמות המגעים הרגישים ליצוא גז לטורקיה. שר האנרגיה יובל שטייניץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני מקווה שיחסי ישראל-טורקיה יתגברו על התקרית החמורה, שבה נציג טורקי מעל בתפקידו וסייע לחמאס. השת"פ המתקדם בגז (הוא) אינטרס עליון לשני הצדדים)"

 | חדשות האנרגיה |

השר הגיב לידיעה על פיה הוגש כתב אישום נגד מוחמד מורתג'א,  מנהל ארגון הסיוע הטורקי לרצועת עזה, בחשד כי סייע במשך תשע שנים ארגון גדודי עז א דין אל קסאם, והעביר להם כספים למטרות טרור.

מורתג'א נעצר מספר חודשים לאחר חתימת הסכם הפיוס בין ישראל וטורקיה, ועל פי יורחב הסיוע הטורקי לרצועת עזה והטורקים אף אמורים לסייע בהקמת תחנת כוח חדשה ברצועה. הסכם הפיוס אמור גם לקדם את השיחות ליצוא גז ישראלי לטורקיה. השיחות בין חברות הגז הישראליות וגורמים עסקיים טורקיים נערכות באווירה חיובית ומתוך רצון עז של שני הצדדים להשלים את העסקה, אולם עד כה לא הושג הסכם. אחד הגורמים המעיבים על סיכויי היצוא לטורקיה הוא הסכסוך המתמשך בין טוריקה לקפריסין, שצינור הגז אמור לעבור בתום המים הכלכליים שלה. קפריסין אינה יכולה למנוע את מעבר הצינור בשטחה אולם הנחת הצינור מחייבת את אישור הרשויות הקפריסאיות להגנת הסביבה. גורמים בענף אנרגיה חוששים שקפריסין תנצל את סמכות האישור של גורמי הפיקוח על מנת למנוע את ההסכם וללחוץ על טורקיה להתגמש בשיחות המדיניות ליישוב הסכסוך באי. על פי תכניות הפיתוח של לווייתן, מתכוונים השותפים לשלב את פיתוחו בפיתוח מאגר אפרודיטה הסמוך, במקרה שיתאפשר יצוא גז לטורקיה. אפרודיטה נמצא בתחום המים של קפריסין ובעליו הם נובל אנרג'י, של ודלק קידוחים.

השר שטייניץ טוען לעומת זאת כי אם ייחתם הסכם ליצוא גז לטורקיה, קפריסין לא תציב מכשולים לקיומו.  


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy