פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
מחריפה המחלוקת עם לבנון
23/03/2017 21:18

המחלוקת הטריטוריאלית עם גבול המים הכלכליים בין ישראל ולבנון מחריפה: יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי (בתמונה) מזהיר שחוק האזורים הימיים שמגבשת ישראל עלול להביא למלחמה בין שתי המדינות. בין לבנון וישראל מתקיימת מחלוקת על שטח בן 860 קמ"ר שעל פי ההערכות עשוי להכיל כמויות גדולות של גז ונפט. בעבר הביעה ארצות הברית תמיכה בעמדת לבנון, ועובדה זו צפויה להקשות גם על השלמת החקיקה בישראל.
על פי החוק שמגבשת ישראל אמור השטח להיות חלק מתחום המים הכלכליים ולאפשר לישראל להעניק בו זכיונות לחברות המעוניינות לקדוח בו. אולם המחלוקת עם לבנון והאיום הצבאי של לבנון וארגון חיזבאללה עשויים לבטל אפשרות שחברות אנרגיה זרות ייכנסו לשטח, בעוד שבישראל אין חברות המסוגלות לבצע קידוחים ימיים מהסוג הנדרש לחיפושים והפקה של גז או נפט.
ממשלת לבנון אישרה בינואר האחרון צווים לקראת פרסום מכרזים לרשיונות חיפושים, חלקם בשטחים הכוללים את האזורים השנויים במחלוקת. כמו כן נפתח הליך אישור לחברות המתכוונות להשתתף במכרזים. בין החברות שכבר אושרו נמנות חברות אנרגיה בינלאומיות מובילות כגון אקסון, ENI, שברון ופטרוברס מברזיל.  
בתגובה לפרסום בנושא בתחילת השבוע, מסר שר האנרגיה, יובל שטייניץ: "שלחנו בתחילת פברואר מכתב רשמי לאו"ם שבו הובעה מחאתנו על התנהלותה של לבנון, שפרסמה מכרז על שטחים במים הכלכליים שלה שחורגים בחלקם לתוך קצה המים הכלכליים של מדינת ישראל. מדינת ישראל תשמור על זכויותיה והיא פתוחה גם לדיאלוג בהקשר זה".
 
 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy