פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
מתיחות חדשה בין טורקיה וקפריסין
28/03/2017 19:42

הפעילות של ממשלת קפריסין לחלוקת זיכיונות לחיפושי נפט וגז בשטח המים הכלכליים של האי מעוררת מתיחות חדשה בין קפריסין לטורקיה. ממשלת האי רואה בטריטוריה הטורקית שבצפון האי שטח כבוש, בעוד שהטורקים טוענים לבעלות לגיטימית על השטח ותובעים הכרה מדינית. בהתאם לכך מציעה ממשלת קפריסין זיכיונות בכל המים הכלכליים של האי, בניגוד לדעת הטורקים שיש להכיר בשותפותם.

בהודעה חריפה שפירסם אתמול משרד החוץ הטורקי נאמר שהפעילות של ממשלת קפריסין לחיפוש אחר מקורות אנרגיה היא חד צדדית ומתעלמת מזכויותיהם של התושבים הטורקים באי. ממשלת טורקיה גינתה את ההסכמים שחתמה קפריסין עם חברות אנרגיה בינלאומיות במסגרת רישיונות החיפושים שהוענקו לאחרונה וטענה שקפריסין אינה מבינה את התועלת ההדדית שיכולה לצמוח לשתי המדינות משיתוף פעולה בתחום האנרגיה. טורקיה אף מאיימת ב"נקיטת אמצעים" לשמירה על זכויותיה בקפריסין.

המתיחות החדשה מתעוררת על רקע נתק בשיחות הממושכות למציאת הסדר שיסיים את העימות בין טורקיה לממשלת קפריסין, והיא מטילה צל כבד על הסיכוי להסדר שיאפשר יצוא גז מישראל לטורקיה. צינור הגז בין המאגרים הישראלים לטורקיה חייב לעבור במים הכלכליים של קפריסין, שזכויות עליהם נתונות במחלוקת בין טורקיה וקפריסין. בכירים בממשלת ישראל בטוחים שהעימות לא יהווה בעיה וכי ברגע שייחתמו חוזים מסחריים תאפשר ממשלת קפריסין את הנחת הצינור, אולם בענף האנרגיה מתקשים להאמין שממשלת קפריסין לא תערים מכשולים על המיזם כל עוד אין הסדר במחלוקת עם טורקיה
 
לכתבה המלאה

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy