פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
הממשלה תדון בסבסוד התחרות בגז
30/03/2017 21:23

שר האנרגיה יובל שטייניץ יגיש לאישור הממשלה את התכנית לעידוד הפיתוח של מאגרי גז טבעי קטנים. התכנית צפויה לסייע לבעלי המאגרים להיכנס לשוק הגז המקומי הנשלט לחלוטין על ידי תמר ולווייתן. התכנית מבוססת בעיקר על סבסוד המאגרים הקטנים מכפי משלם המסים ובאמצעות חשבונות החשמל של הצרכנים, והמשמעות היא שלפחות בשנים הראשונות לא תביא התחרות לירידה במחירי החשמל לצרכנים, ואולי אפילו תייקר אותם.

 | חדשות האנרגיה |

״החלטה זו סוללת את הדרך לפיתוח מאגרי כריש ותנין ולתחילת התחרות ושבירת המונופול במשק, ותאפשר למאגרים קטנים נוספים להתחבר לחוף ולעודד את התחרות על הצרכן בהמשך". אמר שר האנרגיה. התוכנית כוללת תמריץ של 100 מיליון ש"ח בתשתית למאגרים קטנים. מטרת ההטבה לאפשר למאגרים קטנים להתחרות באופן שווה מול המאגרים הגדולים, ולעודד תחרות על המחיר לצרכני הגז הטבעי.

הנהנית הראשונה מהתכנית אמורה להיות חברת אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים כריש ותנין ואמורה להגיש בשבועות הקרובים תכנית לפיתוחם. הגז שיופק במאגרים אלה מיועד לשיווק במשק הישראלי והפיתוח מותנה בגיוס לקוחות. אנרגי'אן הכריזה שגיוס ללקוחות ל-3 BCM בשנה יאפשר את גיוס ההון הנדרש לתכניות הפיתוח.  

 רכיב נוסף בתכנית הינו הבטחת גיבוי ללקוחות שיצרכו גז טבעי מכריש-תנין או מהמאגרים האחרים במקרה של תקלה, זאת באמצעות מנגנון של 'ערבות הדדית' בין מאגרי הגז הטבעי.

הפרק החלש בתכנית הממשלתית הוא הניסיון לעודד צריכת גז בשוק המקומי. המהלך המשמעותי ביותר שעשה משרד האנרגיה בעניין זה הוא ההחלטה על סגירת היחידות הפחמיות בתחנת הכוח בחדרה. פוטנציאל התעשיה המקומית מוצה ברובו לאחר שכל הצרכנים הגדולים כבר חתמו על הסכמים עם תמר או לווייתן. מפעלי תעשיה רבים טרם חוברו לגז אולם כמעט כולם צרכנים קטנים יחסית.

תכניות הממשלה לעידוד המעבר לצריכת גז בתחבורה נועדו בעיקר לצרכי ציבור ואין להן על השפעה על השוק. על פי ההצעה תשקיע הממשלה 10 מיליון שקל בעידוד ציי רכב, משאיות ואוטובוסים למעבר לגז.

"תכנית עידוד" שפרסמה רשות החשמל משפרת את יכולתם של המאגרים הקטנים להתחרות במאגרים הגדולים, היעילים יותר, אך מטילה על צרכני החשמל את סבסוד התחרות. המשמעות היא שבמקום שהתחרות תשפר את מצבו של הצרכן, היא עלולה להביא לכך שהבשורה שמביא שר האנרגיה לשולחן הממשלה היא מכה לכיסם של צרכני החשמל.

בשנה שעברה הודיעה רשות החשמל על תמריצים ליצרני חשמל שיתקשרו עם מאגרים קטנים. על פי התכנית יסבסדו הצרכנים את המאגרים הקטנים באמצעות חשבון החשמל. יצרנים שיתקשרו עם המאגרים הקטנים וישלמו מחיר גבוה יחסית תמורת הגז, יקבלו הכרה מוגדלת בהוצאה על גז טבעי. בכך יגדל התמריץ הכלכלי ללקוח לחתום על חוזה מול מאגר קטן מאשר מול המתחרים הגדולים שלו - תמר ולוויתן.

האישור הממשלתי הצפוי לתכנית העידוד למאגרים הקטנים אינו האחרון. במקביל בוחנים משרד האנרגיה ורשות המסים הטבות מס באמצעות קיזוז הוצאות קידוח שהתגלה יבש עם מס רווחי יתר ("ששינסקי").


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy