פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
נחתם הסכם לקידום הצינור לאירופה
04/04/2017 22:10

שר האנרגיה יובל שטייניץ חתם על הצהרה לקידום הקמת צינור גז לאירופה בשיתוף עם האיחוד האירופי, יוון איטליה וקפריסין. בטקס שהתקיים היום בתל אביב השתתפו נציב האיחוד האירופי לאנרגיה והגנת הסביבה וכן השר לפיתוח כלכלי באיטליה קרלו קאלנדה, שר האנרגיה היווני גיאורגיו סטאטאקיס, שר האנרגיה של קפריסין יורגוס לקוטריפיס, ונציב האיחוד האירופי לאקלים ואנרגיה מיגואל אריאס קנטה.

 | חדשות האנרגיה |

במעמד החתימה אמר שטייניץ: צינור הגז ישראל-אירופה  יאפשר לגז ישראלי להגיע לכל בית באירופה, לא היה מעולם בישראל פרוייקט תשתית שאפתני כזה. בתוך 8 שנים ובהשקעה של כ-20 מיליארד שקלים יוקם צינור הגז הימי הארוך בעולם".  אורך הצינור, שיעבור דרך קפריסין ויוון ויגיע לאיטליה מתוכנן לאלפיים קילומטרים ולדברי השר שטייניץ הוא יושלם עד שנת 2025. זוהי הערכה כללית שאינה מבססת על תכנון הנדסי ופיננסי של המיזם.    

השרים כי הם מאמצים את המסמך המקצועי המשותף שהכינו מנכ"לי משרדי האנרגיה בו נקבע כי הפרויקט הוא בעל התכנות הנדסית וכלכלית ובעל ערך אסטרטגי. הם התחייבו לתמוך ולשתף פעולה בקידום הצינור, במסגרת סידרת פגישות מתוכננות בדרגי שרים ומנהלי המשרדים הממשלתיים. הפגישה הבאה מתוכננת להתקיים בקפריסין לקראת סוף השנה הנוכחית.

"היום אנחנו יכולים לומר כי  ישראל על המפה גם בתחום האנרגיה. המפגש החגיגי הבוקר וההסכמה של כולנו להתניע את פרויקט צינור הגז הים-תיכוני  פירושה שישראל מתקבלת לא  רק במזרח התיכון, אלא גם על ידי אירופה כשחקן משמעותי במשק האנרגיה הבינלאומי. יש לכך השלכות כלכליות ובוודאי  השלכות מדיניות". אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ.

השרים האירופיים הדגישו בדבריהם את חשיבות הצינור לביטחון אספקת הגז לאירופה, ולגיוון מקורות האספקה שלה. הדברים נאמרו נוכח ההערכות הברורות שישראל וקפריסין יתקשו לספק לאירופה גז במחירים תחרותיים והמניע העיקרי לפרויקט הוא אבטחת האספקה ליבשת במקרה של תקלה או מתחיות בינלאומית שתשבש את מקורות האספקה העיקריים, מרוסיה אירופה וצפון אפריקה. יוון ואיטליה פועלות ואף מתחרות ביניהם על תפקיד צומת האנרגיה הדרומית של האיחוד האירופי.

גם העניין הישראלי בצינור הוא בעייתי נוכח העובדה שעם כמויות הגז הנוכחיות באזור אין לישראל מה לחפש באירופה, גם אם תצרף לחשבון את מאגר אפרודיטה שהתגלה בקפריסין. על פי ההערכות יש לשטייניץ עניין להציג את היצוא לאירופה כמהלך מעשי בניסיון ללחוץ על שני הלקוחות הפוטנציאליים, מצרים וטורקיה, לקבל החלטה בהקדם, אולם עד כה אין סימנים לעסקת יצוא ישראלית נוספת מעבר לעסקה הקטנה יחסית ליצוא לחברת החשמל הירדנית.

ישראל כבר הודיעה בעבר שאם ייחתם הסכם ליצוא למצרים או לטורקיה, לא יוותר לה גז ליצור נוסף. גם אם לא ייחתם הסכם אין לישראל כמויות גז שאירופה תוכל להבנות עליהן כתחליף לאספקה מרוסיה. בתשובה לשאלה בעניין זה אמר שטייניץ כי הוא צופה לתגליות גז נוספות שיגדילו את כמות הגז שיוכלו קפריסין וישראל וייצא במשותף. בהקשר זה יצוין כי מכרזי החיפושים שפרסמה ישראל לא עוררו עניין בשוק האנרגיה הבינלאומי. מכרזים דומים שפרסמה קפריסין נחלו הצלחה רבה ומספר חברות בינלאומיות מאירופה ומארצות הברית זכו בהם. עם זאת אין עדיין ראיות להערכות שיש באזור כמויות גז משמעותיות, וללא תגליות ענק נוספות לא יהיה לאירופים עניין בקידום מיזם צינור הגז. בפגישה חזרו השרים ואמרו כי בבדיקות שנערכו הוכח שצינור הגז ניתן לביצוע מבחינה טכנית ובר קיימא מבחינה כלכלית. ממשרד האנרגיה נמסר שעבודת ההערכה הוכנה על ידי חברה פרטית בהזמנת האיחוד האירופי והיא אינה ניתנת לפרסום. על פי ההערכות שונות לא תהיה לפרויקט היתכנות כלכלית ללא סבסוד עמוק מצד האיחוד האירופי, שעשוי לתמוך בו מסיבות אסטרטגיות, ובתנאי שיתגלו באזור כמויות גז נוספות. תנאי נוסף הוא הקמת מאגר לקוחות, שיהיו מוכנים לשלם תמורת הגז מחיר שעשוי להיות גבוה בעשרות אחוזים מהגז הרוסי או אף מגז נוזלי שניתן לרכוש מארצות הברית, מצרים אוסטרליה או ספקים בינלאומיים אחרים.   


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy