פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
מצרים הפסידה בערעור על הבוררות
30/04/2017 20:37

נמשך המשבר עם מצרים בפרשת אספקת הגז. חברת החשמל הודיע היום כי בית המשפט העליון דחה את ערעורן של החברות הממשלתיות המצריות על החלטת הבוררות שהתקבלה בדצמבר 2015. החברות המצריות, EGAS ו-EGPC חויבו לשלם לחברת החשמל הישראלית את הסכום שנפסק, כ-1.7 מיליארד דולרים בתוספת פיצוי של 250 אלף פרנקים שוויצריים.

 | חדשות האנרגיה |

הבוררות בין הצדדים נערכה לאחר שמצרים הפרה את חוזה אספקת הגז לישראל, על רקע שורת חבלות בצינור הגז וחילופי השלטון במצרים. הפסקת האספקה עלתה לחברת החשמל במיליארדי שקלים, נוכח הצורך לעבור לשימוש במזוט יקר. חברת החשמל יצאה מהמשבר רק לאחר שהוסדרה אספקת גז ממקורות ישראלים, ממאגרי מרי ותמר.

מיד עם פרסום פסק הבוררות העריכו גורמים ישראלים שמצרים תתקשה ואולי אף תסרב לשלם את הסכום שהושת עליה, גם אם תפסיד בערעור. בניסיון להפעיל לחץ על ישראל הודיעו המצרים שהם משעים את המו"מ לרכישת גז ישראלי עד להסדרת המחלוקת על הפיצויים. ההחלטה התקבלה עלי ידי הנשיא עבד אלפתח א סיסי (בתמונה) אולם דבר קיומה מעולם לא אושר רשמית. נוכח המצב נערכו בשנתיים האחרונות מספר ניסיונות להגיע לפשרה עם המצרים, באופן שלא יצריך החלטה בערעור. המצרים עמדו על טענתם שלישראל אין כל עילה לתביעת פיצויים, מכיוון שהגורמים להפסקת אספקת הגז היו מחוץ לשליטתה של ממשלת מצרים. בניסיון להגיע להסדר הציעה חברת החשמל לוותר על חלק ניכר מהחוב ולהסדיר את תשלום היתרה בתשלומים נוחים, אולם המצרים לא נענו להצעה. ניסיון נוסף לפתרון המשבר היה באמצעות הממשל האמריקאי. הממשל נוהג לתת גיבוי לחברות אנרגיה האמריקאיות הפועלות מול ממשלות זרות. חברת נובל אנרג'י מעורבת בעקיפין במשבר כמפעילה ושותפה במאגרי תמר ולוויתן. נובל מובילה את המגעים ליצוא גז מהמאגרים למצרים, ולכן החרם המצרי על יבוא גז מישראל משפיע עליה ישירות. הממשל החדש בארצות הברית הכריז על מדיניות לעידוד חברות אנרגיה. מזכיר המדינה החדש, רקס טילרסון, הוא מנהלה לשעבר של חברת אקסון מובייל, חברת האנרגיה הגדולה בארצות הברית.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy