פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
צריכת הגז בטורקיה נמוכה מהתחזית
30/04/2017 20:43

ניתוח של שוק הגז הטורקי מעריך שצריכת הגז של המדינה צפויה להיות נמוכה מהתחזיות לצמיחה מהירה, וצפויה להתייצב בתקופה הקרובה על כ-50 BCM בשנה. הניתוח נערך על ידי אוניברסיטת אוקספורד באנגליה והוא אינו מתייחס לאפשרויות יבוא הגז מישראל וקפריסין, ולנסיונות הטורקיים לגלות ולפתח מאגרי גז בתחומי המדינה.

 למרות התכנון להקטנת חלקו של הגז במשק האנרגיה צפויה הצריכה הכוללת לעלות בגלל צריכת האנרגיה של המדינה בשיעורים של 6-7% לשנה לנפש.  צריכת הגז הנוכחית של טורקיה היא 47 BCM לשנה והיא צפויה להגיע להערכת חברות האנרגיה הטורקיות ל-81 BCM בשנת 2030: הסיבות להאטה בקצב הצמיחה הן מדיניות ממשלתית להפחתת חלקו של הגז בייצור החשמל, מ-45% היום ל-30% ב-2030. התכנית הממשלתית היא להגביר שימוש בפחם המיוצר במדינה, להקים כורים גרעיניים לייצור חשמל ומעבר למקורות אנרגיה מתחדשים כל אלה אמורים לשפר את שיקטינו את תלותה של המדינה בגז המיובא. המחברים מניחים גם שהממשלה לא תוכל להמשיך ולסבסד לאורך זמן את הגז לצריכה פרטית, במיוחד במקרה שמחירי הגז יעלו.

 לעומת זאת מעריכים מחברי המחקר כי לטורקיה יש סיכוי גבוה לממש את חזון ההקמה של צומת אנרגיה חשוב, בהיקף של כ-100 BCM בשנה, להעברת גז מהמדינות השכנות (רוסיה, אירן, אזרבייג'אן וטורקמניסטן) לאירופה. אירופה סובלת מהידלדלות מקורות הגז הפנימיים שלה (הים הצפוני ואזור כרונינגן בהולנד), ומנסה לצמצם ככל האפשר בתלות בספקית הגז העיקרית שלה, חברת גזפרום הרוסית. לטורקיה יש פוטנציאל לשמש לא רק כארץ מעבר שדרכה מוזרם הגז מהמזרח לאזור הבלקן והלאה לאיטליה, אלא גם למרכז שבו מתקיים מסחר בגז טבעי.
 
לכתבה המלאה

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy