פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
נכשל מכרז ההתכנות ל-GTL
01/05/2017 18:32

משרד האנרגיה הודיע על כישלון המכרז הפומבי לבדיקת ההיתכנות להקמת מפעל GTL. המכרז פורסם על ידי המדענית הראשית של המשרד ברכה חלף (בתמונה) באוקטובר 2016, במסגרת מאמצי משרד האנרגיה לפתח שימושים מקומיים לגז טבעי. על פי תכנית שאפתנית שהוצגה במשרד יופחת השימוש בנפט בישראל ב-60% עד שנת 2025, בהשוואה לצריכה באותה שנה במצב של "עסקים כרגיל".

| חדשות האנרגיה |

על פי הערכת המשרד ניתן לפתח בישראל שימושים לגז טבעי גם למטרות תחבורה, ובמסגרת זו נבחנת האפשרות לייצור דלקים סינטטיים המבוססים על הגז. אולם המשרד לא ערך עדיין בדיקה מפורטת בנוגע לאפשרות זו ולכן קיוו לשתף פעולה לצורך הבדיקה עם יזמים מסחריים המבקשים לבחון את הפוטנציאל העסקי של מפעל כזה, שכושר הייצור שלו יהיה לפחות 3,000 חביות ביום.

המכרז יועד לסייע ולהפחית את הסיכונים ליזמים וחברות המתכוונים להקים מפעל ליצור דלק מבוסס גז טבעי, במסגרת המכרז שפורסם הציע משרד האנרגיה להשתתף ב-50% מעלותה של בדיקת ההיתכנות, או ב-200 אלף שקל, על פי הסכום הנמוך. מסקנות הבדיקה מיועדות לזהות לא רק את הפוטנציאל העסקי של מפעל כזה אלא גם את ההשלכות הסביבתיות והתחבורתיות שלו, וכן את הדרישות הרגולטוריות עבורו.

המשרד בוחן אפשרות לפרסם את המכרז מחדש ואולי אף לשנות את תנאי הסף באופן שיימצאו מתעניינים. אולם נראה שהבעיה אינה בתנאי הסף: מדובר בפרויקט מורכב, ולא ברור מדוע משרד האנרגיה משער שיש בישראל תנאים המצדיקים את ההשקעה הגבוה (כחצי מיליארד שקלים לפחות, תלוי בטכנולוגיה שתיבחר) והסיכון העסקי שהוא כמעט בלתי סביר.   

שוק ה-GTL העולמי אינו מפותח, בעיקר נוכח העלויות הגבוהות של הקמת מפעלים, והקושי להתחרות במחירי הנפט התנודתיים. מאס נפלו מחירי האנרגיה בשנת 2016 נמצא הענף בסטגנציה ואף רושם ירידה בתפוקה.

במחירי הנפט הנוכחיים עשויה הקמת מפעל GTL  בישראל להתגלות כבעייתית, או לפחות בעלת סיכון גבוה. המפעל הישראלי יהיה קטן יחסית, ללא אפשרות ייצוא, ולכן פחות יעיל ממפעלים דומים בעולם. GTL מיוצר על ידי מספר חברות אנרגיה בעולם ויעדי השיווק העיקריים שלו הן מדיניות אסיה – פסיפיק.

מפעל הGTL  הגדול בעולם נמצא בקטאר, והוא בבעלות משותפת של קטאר פטרוליום וחברת רויאל דאטש של. בהקמת המפעל הושקעו קרוב ל-20 מיליארד דולרים. תקלה טכנית קשה פגעה בתפוקת המפעל והוא מייצר היום כמחצית כמחצית מיכולתו המלאה, שהיא 140 אלף חביות ביום.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy