פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
חברות הפצלים מתייעלות ומרוויחות
15/05/2017 14:32

חברות הפצלים בארצות הברית ימשיכו להגביר את היצע הנפט למרות המחירים הנמוכים. כך אומר אוהד חיים, אנליסט לאומי שוקי הון בסקירתו השבועית המתייחסת לשוק האנרגיה העולמי:

 | חדשות האנרגיה |

השבוע נסחר הנפט במגמה מעורבת. ברקע, ציפיות המשקיעים לקראת החלטת אופ"ק הקרובה בה יוחלט אם ועד כמה להאריך את הסכם חיתוך התפוקה. בינתיים תפוקת הנפט מחוץ לארגון  ממשיכה לעלות, בעיקר בהפקת הנפט מפצלים בארה"ב. לקראת ישיבת אופ"ק הקרובה המשקיעים יתנו תשומת לב מיוחדת לתגובת אופ"ק לעניין ההפקה שמחוץ לארגון.  הנפט פותח את השבוע בעליות של כ- 1.5%. בעקבות פרסומים בתקשורת כי שר האנרגיה הסעודי ושר הנפט הרוסי בעד המשך הסכם הקיצוץ. בסיכום שבועי מחיר הנפט עלה מחיר הנפט ב-4%. חבית נפט מסוג Brent נסחרת במחיר 51.56$ חבית נפט מסוג WTI נסחרת במחיר 48.58$. משרד האנרגיה האמריקאי דיווח השבוע על ירידה מפתיעה במלאים של 5.2 מיליון חביות נפט, ירידה גבוהה מהציפיות ל-1.983 מיליון חביות. במלאי הנפט בקושינג אוקלהומה נרשמה ירידה של 438 אלף  חביות נפט. במלאי הדלקים והתזקיקים נרשמה ירידה של 1.6 מיליון חביות, בניגוד לציפיות לירידה  של 624 אלף חביות. בניצולת בתי הזיקוק נרשמה ירידה של 1.8%.

אם תשאלו את המדינות החברות באופ"ק ואת ערב הסעודית הן לא תאמרנה כי הן מתחרות בחברות האמריקאיות הפועלות בתחום הפצלים.  אך כפי שכתבנו בעבר הפקת הנפט מפצלי שמן פגעה ועדיין פוגעת בדומיננטיות של אופ"ק.

בשנתיים האחרונות מספר רב של חברות המפיקות אנרגיה מפצלי שמן, וחברות שירותי אנרגיה הגיעו לפשיטת רגל, אך יחד עם זאת חברות רבות בתחום עברו תהליכי התייעלות אדירים. תהליכי התייעלות לא כללו רק פיטורי עובדים, אלא גם שיפורים טכנולוגיים ביכולת ההפקה. בנוגע לשיפורים הטכנולוגיים הדעות חלוקות עד כמה שיפורים אלו השפיעו על יעילות ההפקה. יש הטוענים כי תוספת התפוקה  נובעת מכך שחברות האנרגיה עבורו לאזורים העשירים והקלים יותר להפקה. בשורה התחתונה התוצאה היא כי חברות הנפט מפצלי שמן מגדילות את הפקת הנפט גם במחירי אנרגיה נמוכים יותר.


דוגמא הממחישה את השינוי שעבר על התעשייה הם הדו"חות של EOG, שחקנית טהורה בתחום פצלי השמן בארה"ב. בשיחת הוועידה צין המנכ"ל כי החברה רווחית גם במחירי האנרגיה הנוכחיים.  הנחיות החברה למחיר הנפט היו 48$ לחבית בממוצע לשנה הקרובה.  בראיון לבלומברג ציין המנכ"ל כי החברה צפויה להגדיל את הפקת הנפט השנה בכ-18% ובמחירי הנפט הנוכחיים תספקי לכסות גם את תקציב ההשקעות והדיבידנדים.

המנכ"ל נשאל מדוע החברה מגדילה את ההפקה בצורה אגרסיבית ואינה מחכה למחירים גבוהים יותר, וענה  כי גם במחירים הנוכחיים החברה מרוויחה כסף. התשובות של המנכ"ל אינן מפתיעות, אך הן מצביעות על הרוח המנשבת בחברות ההפקה האמריקאיות. אומנם החברות החלשות יצאו מהשוק, אך אלו שנותרו יהווה ללא ספק מכשול לאסטרטגיה של אופ"ק.

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy