פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
הסכם ראשוני לאנרג'יאן עם דליה
28/05/2017 14:00

אנרג'יאן נפט וגז ("אנרג'יאן") הודיעה כי חברת הבת שלה אנרג'יאן ישראל חתמה עם דליה אנרגיות כוח ("דליה") וחברת אחות שלה אור אנרגיות כוח ("אור") שני הסכמים לאספקת גז טבעי מהשדות כריש ותנין.

 | חדשות האנרגיה |

דליה ואור ירכשו חלק מכמות הגז שלהן מכריש-תנין להפעלת תחנת הכוח דליה, תחנת הכוח הפרטית הגדולה ביותר בצפת, דרום-מרכז הארץ, וכן תחנות כוח עתידיות שיוקמו על ידי אור.

אנרג'יאן ישראל התחייבה לספק לרוכשים סך כולל עד 23 מיליארד מ"ק גז טבעי ממאגרי כריש-תנין לאורך תקופת ההסכמים. תקופת הסכמי האספקה תחל ממועד כניסת הגז הטבעי בהיקפים מסחריים מכריש-תנין לרוכשים, ותסתיים במועד הרחבת רישיונות הייצור של הרוכשים, כלומר בשנת 2025. הרוכשים הסכימו להסדר של "Take or Pay" עבור כמות שנתית מינימלית של גז במחיר צמוד לתעריף ייצור החשמל ונתמך לפי "מחיר רצפה".

קבוצת דליה יוצגה בדיונים על ידי עורכות הדין ענת קליין ודנה טל ממשרד GKH. אנרג'יאן יוצגה על ידי משרד עורכי הדין מיתר.

הפרטים שמסרו הצדדים על ההסכם עורפלו במכוון. בשלב זה נראה שמדובר בהסכם אופציה בלתי מחייב שעשוי להתקיים בתנאים שלא פורט בהודעה הרשמית. בין היתר לא נמסרו מחיר העסקה וקצב האספקה. על פי ההערכות מדובר בעסקה במחיר בסיס של כ-4 דולר ליחידת חום לטווח של כ-16 שנים. מפרטים ראשונים שמסרה החברה על תכנית הפיתוח היא אמורה לפתח את המאגרים במדורג: בתחילה יפותח מאגר כריש ורק לאחר שיסתיים פיתוחו, בעוד שלוש שנים, צפויה אנרג'יאן לפתח את מאגר תנין. כלומר, מאגר תנין, הכלול בעסקה צפוי להתחיל ולספק את הגז רק בעוד כשש שנים.

אנרג'יאן טרם הגישה את תכניות הפיתוח שלה לאישור משרד האנרגיה וטרם קיבלה את האישורים הנדרשים. בכוונת החברה להגיש את התכניות לאישור במהלך החודש הקרוב ויש להניח שאישור משרד האנרגיה יתקבל בזמן הקרוב. תנאי נוסף להשלמת העסקה הוא קבלת החלטה סופית על פיתוח המאגרים, וכאן אין מדובר בתנאי טכני: אנרג'יאן מתנה את החלטה בהשגת חוזי אספקה של 3 BCM בשנה, המהווים למעלה מ-30% מצריכת הגז בישראל. הסכם הנוכחי עשוי להגיע לכ-1.4 BCM לשנה ולכן הוא אינו מבטיח עדיין את התנעת המיזם. חתימת חוזים בהיקף של כ-2 BCM נוספים היא אתגר לא פשוט, נוכח השליטה החזקה של קבוצת נובל-דלק בשוק. המאגרים תמר ולווייתן נחשבים ליעילים יותר מהמאגרים הקטנים כריש ותנין של אנרג'יאן. לעומת זאת נהנית אנרג'יאן מיתרון קל בזכות סיוע ממשלתי בפיתוח המאגרים ומגבלות תחרותיות על שותפויות תמר ולווייתן. אנרג'יאן מורשית למכור גז לשוק המקומי בלבד. לעומת זאת חשיבות השוק המקומי עלתה מבחינת קבוצת נובל-דלק, נוכח העיכוב המתמשך בחתימה על הסכמי יצוא.

יו"ר ומנכ"ל של אנרג'יאן נפט וגז, מתיוס ריגאס: “ ההסכם הוא צעד משמעותי לקראת קידום תחרות ואנרגיה זולה למשק הישראלי לטובת הצרכנים הישראלים וכלכלת המדינה. אנרג'יאן נמצאת במגעים עם לקוחות פוטנציאליים נוספים בכוונתה להגיש תוכנית פיתוח מפורטת לפרויקט כריש ותנין בשבועות הקרובים ."

מנכ"ל חברת דליה אנרגיות כוח, איתן מאיר (בתמונה): ״דליה ואור אנרגיה פועלות להרחבת היקף הייצור תוך המשך הוזלה של מחיר החשמל. ההסכם מרחיב את מקורות הגז ואת היכולת של החברות להציע חשמל במחיר תחרותי."

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר כי ההסכם מהווה ציון דרך חשוב במהלך שבירת המונופול, תוך כניסתם של שחקנים חדשים למשק האנרגיה במדינת ישראל. "הסכם זה הוא תוצאה ישירה של יישום מתווה הגז ושל החלטת הממשלה, שהובלנו לפני כחודשיים, לעידוד פיתוחם של המאגרים הקטנים, והוא יוביל להגברת התחרות בתחום הגז הטבעי בישראל, תוך כדי הורדת המחירים" – אמר שר האנרגיה .

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy