פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
ישראל התקדמה בדירוג EY
01/06/2017 20:56

חברת הייעוץ הבינלאומית ארנסט אנד יאנג (EY) דירגה את ישראל במקום ה-25 במדד המשיכה לעסקים בתחום האנרגיות המתחדשות. זהו שיפור קל לעומת הדירוג שפרסמה EY באוקטובר בשנה שעברה, אז דורגה ישראל במקום ה-26. עם המדינות המקדימות את ישראל בדירוג נמנות בלגיה, הפיליפינים, פורטוגל וירדן.

 | חדשות האנרגיה |

בראש דירוג המדינות האטרקטיביות עומדת סין, שהציגה תכנית להשקעות בהיקף של 636 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות עד שנית 2020. בדירוג הקודם דורגה סין במקום השני בלבד, אולם חילופי הנשיאים והשינוי בגישת ארצות הברית לתחום האנרגיה גרמו ככל הנראה לירידה של ארצות הברית מהמקום הראשון בדירוג (שפורסם ערב הבחירות) למקום השלישי בלבד, אחרי סין והודו.

במקום האחרון (40) בדירוג צועדת אירלנד ומעליה הרפובליקה הדומיניקנית ופנמה. יצויין שחברת אנלייט הישראלית נכנסה לאחרונה להשקעות בפיתוח טורבינות רוח באירלנד.

הסקירה הגלובלית של EY מציינת את התקדמותה המהירה של הודו בתחום האנרגיות המתחדשות. מדינת הענק הוסיפה במהלך שלוש השנים האחרונות מערכות סולאריות בהספק מצטבר של גיגה בנוסף לגידול של 5.4 גיגה אנרגיית רוח בשנתיים האחרונות. הודו ממשיכה לפרסם מכרזי ענק לאנרגיות מתחדשות במטרה לעמוד ביעדים השאפתניים שהציבה הממשלה: ב-2022 יהיה היקף ייצור האנרגיה הסולארית 100 גיגה וואט ואנרגיית הרוח 60 מגה וואט. המכרזים הגדולים מעוררים תחרות קשה בין היזמים ומחירי האנרגיה שהם מציעים צונחים. במכרזים האחרונים צנחו המחירים עד ל-4.1 סנט לקוט"ש. מחירים אלה הביאו את אנשי EY לתהות אם היזמים לא נקטו במדיניות עסקית שאפתנית ומסוכנת מידי. ההנחה של היזמים היא שמחירי המערכות ימשיכו לרדת בשיעורים ניכרים אבל קשה לדעת באיזה קצב תמשך ירידת המחירים.

דוח EY כולל גם סקירה מעניינית על מדיניות האנרגיות המתחדשות של ספרד והמכרזים החדשים שפירסמה המדינה. ספרד התפרסמה בעבר כמדינה ידידותית ביותר ליזמי אנרגיות מתחדשות, בזכות סבסוד ממשלתי נדיב לתעשיה. אבל תכניות הממשלה לא הביאו בחשבון את השינויים הטכנולוגיים שהביאו לירידה חדה בעלויות הציוד והייצור. כשהגיע המשבר הכלכלי מצאה את עצמה ספרד עם התחייבויות ארוכות טווח לרכישת חשמל יקר מידי. התמיכה הממשלתית קוצצה בשיעור חד, והממשלה גם לא היססה לתקן תעריפים בדיעבד, תוך הפרת חוזים עם יזמים. השינוי במדיניות הביא לירידה חדה בפעילות האנרגיות המתחדשות של ספרד, הצפויה גם להחמיץ את יעדי האנרגיות המתחדשות שנקבעו לה על ידי האיחוד האירופי (20% בשנת 2020).

המכרזים החדשים שפרסמה ממשלת ספרד אמורים לחדש את תנופת הפיתוח של האנרגיות המתחדשות במדינה. עם זאת מותחים יזמים ביקורת על סעיף המכניס מרכיב חזק של חוסר וודאות למשתתפים במכרזים: על פי התנאים ניתן לשנות את מחיר החשמל שנקבע במכרז לאחר תקופה של שש שנים.

לדוח EY:  http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-RECAI-49-May-2017/$FILE/EY-RECAI-49-May-2017.pdf

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy