פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
דריכות בעקבות העיצומים על קטאר
06/06/2017 18:58

מבוכה בשוק הגז הטבעי בעקבות העיצומים שהוטלו על קטאר, ספקית הגז הגדולה ביותר באזור. בתחום הנפט נחשבת קטאר ליצואנית קטנה יחסית וסנקציות עליה אינן צפויות להשפיע על השוק. ניתוק הקשים הדיפלומטיים והעסקיים בין קטאר לסעודיה, מצרים, ומדינות ערביות נוספות גרם לתנודות חדות במחירי הנפט העולמיים למרות שהבעיה העיקרית צפויה בתחום הגז, אותו מיצאת קטאר כגז נוזלי ובאמצעות צינור העובר בסעודיה.

 | חדשות האנרגיה |

קטאר היא היצואנית הגדולה בעולם של גז נוזלי וספקית קבועה של גז למצרים ולירדן. בשלב זה אין דיון במצור ימי שיקטע את יצוא הגז מקטאר. אולם קטאר עשויה לקטוע את יצוא הגז לאיחוד האמירויות, הנשענת במידה רבה על יבוא הגז באמצעות צינור מקטאר. איחוד האמירויות מייבאת באמצעות מערכת דולפין 1.8 BCM מקטאר. לעת עתה אין כל הכרזה על ניתוק האספקה אולם בענף האנרגיה מעריכים שאם הצינור ייגר תגביר קטאר את יצוא הגז באמצעות מתקני הנזלה. הגדלת יצוא הגז הנוזלי של קטאר עשויה להשפיע על השוק העולמי ולהביא לירידה במחירים. אפקט דומה עשוי להתרחש במקרה שמצרים תפסיק את יבוא הגז הנוזלי מקטאר. מצריים צפויה להיות תלויה ביבוא גז נוזלי לכלכלתה לפחות עד סוף שנת 2019. למרות שקטאר היא מקור חשוב הגז הנוזלי למצרים, מתבצע היבוא באמצעות חברות סחר בינלאומיות ולא במסגרת הסכמים ישירים בין שתי המדינות ולכן יש סיכוי גבוה שהסנקציות נגד קטאר לא יגרמו להפסקת הקשר העקיף בין שתי המדינות. אם תחליט קטאר בכל זאת להפסיק משלוחים שיעדם הסופי הוא מצרים היא עשויה לבטל כ-10 משלוחים מתוך הסכמי היבוא ארוכי הטווח של מצרים, המהווים כ-20% מאספקת הגז שלה.

לסנקציות על קטאר אין משמעות ישירה לגבי הסיכוי להסכמי יצוא גז מישראל, למעט העובדה שהן מוכיחות את הסכנה שבהסתמכות על מקורות אספקה במזרח התיכון. המגעים המתנהלים ליצוא הגז הם ארוכי טווח ואם יבוא הגז למצרים ייפגע כתוצאה מהעיצומים היא לא תוכל למלא את המחסור בטווח הקצר באמצעות יבוא מישראל.

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy