פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
בוטלו הזכויות בחנה
12/06/2017 15:29

שר האנרגיה יובל שטייניץ דחה את ערעורם של נובל אנרג'י, דלק ורציו בעלי הזכויות ברישיון חנה. הערעור הוגש עקב אי מציאת כמות מסחרית של גז טבעי ברישיון, אין באפשרותו להכיר בו כתגלית מסחרית, המאפשרת הענקת חזקה שתוביל לפיתוח השדה ולהפקת גז טבעי ונפט ממנו, כפי שביקשו בעלי הזכויות לאחר שביצעו קדיחה וסקרים. על פי חוק הנפט הקיים, שר האנרגיה הוא הסמכות אליו פונים כדי לערער על החלטות הממונה על הנפט.

 | חדשות האנרגיה |

רישיון חנה, רישיון ימי לחיפושי נפט וגז טבעי ניתן בתאריך 15.12.08 לחברות דלק, נובל ורציו והוארך בהמשך מספר פעמים. כשנתיים וחצי לאחר הענקת הרישיון, החלו החברות בביצוע קידוח חיפוש בשטח הרישיון, וב-27.2.14 הגישו המחזיקים ברישיון בקשה להכרה בתגלית במאגר דולפין בשטח הרישיון.

תוצאות הקידוח הוכיחו כי במאגר קיים היקף גז קטן מאד,  הנע בין 2 ל-3 BCM, ולפיכך כלכליות הפיתוח שלו מוטלת בספק. אף על פי כן, ניתנו לחברות הזדמנויות לבסס בפני הממונה על ענייני הנפט את עמדתם בדבר כדאיות פיתוח המאגר, ולפיכך בדבר קיומה של תגלית. זאת באמצעות הגשת נתונים, התחייבויות, תכניות פיתוח, ותחשיבים שונים, כאשר לאורך תקופה זו הוארך רישיונם של המערערים. ביום 15.12.15 הגיעו לקיצן 7 השנים שהן התקופה המקסימאלית האפשרית להחזקת רישיון חיפוש בהתאם לחוק הנפט ללא הכרה בתגלית. ב-21 ליולי 2016 הודיע הממונה למערערות כי הממצאים במאגר אינם מאפשרים הכרזה על תגלית.

בעלי הזכויות ערערו על החלטת הממונה וכעת, דחה השר את הערעור, בין היתר מכיוון שלא השתכנע כי ישנה כדאיות כלכלית בפיתוח של מאגר קטן במיוחד במים עמוקים בהתחשב בעלויות הכרוכות בכך. בהחלטתו כתב השר שטייניץ כי "מבלי להיכנס לתחשיבים ולתחזיות בדבר התפתחותם האפשרית של מחירי הגז בישראל ובעולם בשנים הבאות, ניסיון המערערות לקבע במסמרות את שיקול הדעת של הממונה אינו מקובל עלי. מהעתירה משתמע שהממונה צריך לפעול כמעין "מחשבון" המוזן בנתונים מספריים ופולט תשובה באופן מכני".

השר שטייניץ הוסיף כי אימוץ גישתן יוביל אותנו למצב אבסורדי, שבו נאלץ להכריז באופן אוטומטי על כל חשיפה של כמויות גז או נפט מינימליות בתור "תגלית". זאת מכיוון שהתפתחויות אפשריות בתחום הבקושים והמחירים תוכלנה, באופן תיאורטי, להפוך בזמן מן הזמנים כמעט כל מאגר לריווחי. בנוסף ציין כי "כוונת המחוקק הייתה לאלץ את בעלי הרישיונות להשלים במהירות את חיפושיהם בשטחי הרישיונות שהוענקו להם במטרה להגיע לתגלית נפט או גז משמעותית תוך שלוש עד שבע שנים -- ולא לאפשר מצב שבו חשיפת כמויות זניחות של גז או נפט תוביל להחזקת השטח כאופציה לחיפושים נוספים למשך שלושים שנים".

לסיכום קבע כי "החלטתי לדחות מכל וכל את הערעור. להבנתי, מן הראוי היה במקרה זה אף להטיל על המערערות הוצאות כבדות לטובת המדינה ואולם הובהר לי שהמצב החוקי הנוכחי אינו מאפשר לי לנקוט צעד זה".

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy