פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
קפריסין ויוון מתערבות במחלוקת המים הכלכליים
16/06/2017 17:16

בצד הקשרים הטובים עם ישראל, מהדקת קפריסין את שיתוף הפעולה עם לבנון בתחומי האנרגיה. קפריסין ויוון עשויות לשתף פעולה בניסיון לפתור את המחלוקת בין לבנון וישראל על תחומי המים הכלכליים. ביקורם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ ביוון השבוע הוא ככל הנראה חלק מהמאמצים לפתרון המחלוקת. הביקור כלל פיסגה משולשת בין מנהיגי יוון, ישראל וקפריסין.

 | חדשות האנרגיה |

קודם לביקורם של נתניהו ושטייניץ יצא נשיא קפריסין ניקוס אנאסטסיאדס ללבנון, נפגש עם נשיא לבנון מישל אבון ודן עם בכירים לבנוניים בשיתוף פעולה אזורי בתחומים של חיפושי נפט וגז. לאחר הפגישה בין אנאסטסיאדס ליו"ר הפרלמנט הלבנוני נבי ברי אמר ברי לעיתונאים: "שיחתנו התמקדה בנפט, תחומי המים הכלכליים והינסיונות של ישראל להפיק גז של אחינו בקפריסין. הסכמנו על אחדות עמדותינו וכי נפעל במשותף". הניסוח נועד כנראה להסוות את הפניה הלבנונית לקפריסין לסיוע בהסדרת המחלוקת עם ישראל.  אנאסטסיאדס הוסיף שהפגישה היתה חיובית והאירה את הקשרים העמוקים בין שתי המדינות. גורמים בלבנון מדווחים שגם יוון מעורבת במגעים. המחלוקות על תחומי המים הכלכליים בין ישראל וקפריסין הוסדרו בהסכם שנחתם בין שתי המדינות לפני שבע שנים. ב-2015 יושבו מחלוקות בין המדינות בתחום פיתוח מאגר אפרודיטה הסמוך לגבול המים הכלכליים.

על פי ההערכות מעורבת יוון בניסיון להגיע להסכם על גבולות המים הכלכליים בין ישראל ללבנון, במטרה ליישב את המחלוקות. ישראל ולבנון הכריזו לאחרונה על תכניות לחלוקת רשיונות וכל אחת מהן הודיעה על כוונתה לחלק רישיונות גם בשטחים השנויים במחלוקת בין שתי המדינות. המחלוקת היא על שטח של כשמונה מאות קמ"ר המחולקת לשלושה בלוקים. מחלוקת טריטוריאלית דומה קיימת גם בין טורקיה לקפריסין.

מלבד המחלוקת הטריטוריאלית קיימת רגישות לגבי תכניות הפיתוח של מאגרי הגז שהתגלו בקפריסין ובישראל והתכניות ליצוא גז לטורקיה: צינור גז ממאגרי לווייתן ותמר לטורקיה צריך לעבור במים הכלכליים של קפריסין. קפריסין אינה רשאית למנוע את הנחת הצינור אבל עשויה להערים קשיים על הנחתו מנימוקים של הגנת הסביבה או ביטחון. פיתוח מערכות ההולכה צפוי להיות משותף למאגר לווייתן הישראלי ולמאגר אפרודיטה הקפריסאי, הקרוב אליו. "לטורקיה קפריסין ויוון יש אינטרס משותף בהשגת הסכם, והן מבינות את הרגישות בקשר לישראל" אמרו מקורות לעיתון א שארק אל אווסאת.

במהלך הביקור ביוון נפגש שר האנרגיה שטייניץ עם עמיתיו מיוון וקפריסין ודן שיתוף הפעולה בפיתוח מאגרי הגז, התכניות ליצוא גז באמצעות צינור לאירופה והמחלוקות הרגישות על תחומי המים הכלכליים.

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy