פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 02.05.2024
ישראל שיאנית בתחום הגז הטבעי
21/06/2017 22:45

על פי מחקר של חברת האנרגיה הבינלאומית בריטיש פטרולויום (BP), שוק הגז הטבעי של ישראל הוא השוק הצומח ביותר בעולם בעשור האחרון (2005-2016), עם שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 17.5% בשנה. על פי נתוני המחקר, שיעור צריכת הגז בישראל השתווה תוך זמן קצר לשווקים בינ"ל מפותחים כמו אנגליה, ארה"ב והולנד. בשנת 2016 עמד שיעור הצמיחה בהטמעת הגז הטבעי על 14.5%, הנתון הגבוה בעולם.

| חדשות האנרגיה |

מהפכת הגז הטבעי בישראל החלה עם פיתוח מאגר 'ים תטיס' בשנת 2004. בשנה זו עמדה צריכת הגז הטבעי בישראל על 1.19 BCM בלבד, וגדלה בהתמדה במשך השנים. בשנת 2016, היקף הצריכה במשק הישראלי עמד על 9.7 BCM- גידול דרמטי, שהתאפשר לאור הפיתוח המהיר והמוצלח של מאגר תמר.

לדברי אמיר פוסטר, מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל: "מדובר בהישג מרשים ביותר למדינת ישראל ולתעשיית הגז הטבעי. בשנת 2016 הגז הטבעי סיפק יותר משליש מצריכת האנרגיה של מדינת ישראל, והמגמה עתידה להימשך עם המעבר מתחנות כוח פחמיות לגזיות, והמשך הטמעת הגז הטבעי בתעשייה ובמשק החשמל".  

לדברי פוסטר, "הצמיחה הגבוהה בביקוש לגז טבעי בישראל היא פועל יוצא של פיתוחו המהיר של מאגר תמר. יחד עם זאת, חוסר הוודאות ששרר במשק האנרגיה הישראלי עקב השינויים הרגולטורים חסרי התקדים בשנים האחרונות, הובילו לשנים אבודות ועיכוב משמעותי בפיתוח מאגר לווייתן. כתוצאה מכך, איננו צפויים עד לסוף העשור להמשך קצב הצמיחה המואץ בצריכת הגז הטבעי, כיוון שמערכת אספקת הגז לא תאפשר את המשך המגמה".

לדברי פוסטר, "עם תחילת הפקת הגז ממאגר לווייתן בסוף העשור וכניסת מאגרי כריש-תנין בתחילת העשור הבא, צפויים להירשם שוב שיעורי צמיחה גבוהים בצריכת הגז הטבעי. בכדי לא לעצור את המגמה על הרגולטור לאפשר לקדם במהירות את הקמת תחנות הכוח החדשות המונעות בגז טבעי שיבואו במקום תחנות הכוח הפחמיות שייסגרו, למתן באופן משמעותי את המתווה שהציע משרד האוצר להעלאת מס הבלו ולהמשיך ולפעול בנחישות להורדת החסמים הבירוקרטיים הקיימים לחיבור מפעלים קטנים ובינוניים לרשת החלוקה. בלי שיפור של תשתיות ההולכה לא נוכל לשחזר את הישגי העשור הקודם".

צריכת הגז הטבעי בישראל- 2004-2016:

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy