פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
הגז הישראלי יקר לאירופה
04/07/2017 16:34

קרקעית הים בעומק של כשני קילומטרים, יעבור לאורך אלפיים קילומטרים ויזרים לאירופה כמות שנתית שבין 8 ל-16 BCM . ישראל והמדינות השכנות מעוניינות בצינור כתחליף ליצוא לטורקיה, שיחסיה המדיניים עם מדינות האזור מעורערים.

על פי בדיקות ראשוניות קיימת היתכנות הנדסית להנחת הצינור לייצוא גז מהמאגרים במזרח הים התיכון לאירופה, דרך יוון ואיטליה. הצינור יונח על אירופה רוצה לקדם את המיזם מטעמים של גיוון מקורות אספקה וביטחון אנרגטי. אבל הכדאיות הכלכלית של מיזם נתונה בספק. על פי הערכות ראשוניות ינוע מחיר הגז מהים התיכון בין 6 ל-8 דולר ליחידת חום בריטית, לעומת עלות של 4.5 דולר בלבד עלות הגז המיובא לאירופה מרוסיה. המשמעות היא שמישהו יצטרך לשלם מחיר גבוה יותר תמורת הגז מהים התיכון. באירופה דנים באפשרות שהצרכנים ישלמו היטל "ביטחון אנרגטי" על הגז מהים התיכון. אולם ההצעה סותרת את עיקרון התחרות החופשית של האיחוד, ללא היטלים היוצרים הפליה בין ספקי סחורות ושרותים.

בעבר תמך הממשלה האמריקאי בפרויקט אולם הממשל הנוכחי מדגיש תמיכה בתעשיית האנרגיה האמריקאית ועשוי לקדם יצוא LNG לאירופה כפתרון לבעיית גיוון המקורות. במקביל מתקדמת אירופה בתחום האנרגיות המתחדשות, שעשויות להקטין במידה רבה את הצורך בהשקעה הגדולה הכרוכה ביבוא גז מהים התיכון.

לכתבה המלאה


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy