פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
שטייניץ: צריכת הגז תגיע ל-25 BCM
15/07/2017 23:12

ישראל, רוסיה ואיראן מתחרות על ייצוא גז לטורקיה/ שר האנרגיה הטורקי: "רוצים לחתום על חוזי גז, והמחיר הוא לא היחיד שחשוב"/כל מה שתרצו..

 | הדי כהן |

מעל ששת אלפים משתתפים לקחו השנה חלק בוועידה, עשרים וחמישה אלף נוספים ביקרו בתערוכה הצמודה אליה, ומעל חמישים שרים ממדינות שונות נאמו, כולל השר  שטייניץ. עוד השתתפו מנכ"ל אופ"ק ומנכ"לי חברות הענק  BP, אקסון מובייל, CNPC הסינית ווודסייד האוסטרלית שזכורה לישראל בעיקר לאור נסיגתה מעסקת הענק עם שותפות "לוויתן".

שר האנרגיה ההודי, דרמנדרה פרדהאן, אמר לשטייניץ כי בכוונת הודו לבחון השתתפות בהליך התחרותי על רישיונות חיפושים במסגרת תכנית משרד האנרגיה לפתיחת הים. חברה הודית הודיעה במקביל על כוונתה לקחת חלק גם במבצע החיפושים שמשיקה לבנון. שטייניץ נפגש עם עמיתו הטורקי, בראט אלבייראק (בתמונה עם השר שטייניץ), והשניים סיכמו על קידום התכנית להנחת צינור לאספקת גז מישראל לטורקיה. מאז אישור מתווה הגז והסכם הפיוס עם טורקיה מתנהלים מגעים בין חברות הגז הישראליות לחברות טורקיות אך כה לא הושגה התקדמות ראויה לציון. "הצינור שיחבר את שתי המדינות" אמר שטייניץ,  "יוביל גז טבעי שיספק את משק הגז הטורקי המקומי, ויוכל לספק גם את משק הגז האירופאי, לפחות לשלושה עד ארבעה עשורים". אולי על מנת לעודד הגעה של חברות גז בינלאומיות לישראל (לאחר כישלון חלוקת הבלוקים הימיים), ואולי מסיבות אחרות, בלטה בנאומו של השר התייחסות מפורטת לביקוש הצפוי לגז טבעי בישראל. בעשור הבא, טען, יגיע הביקוש השנתי לכ-25 BCM, לעומת צריכה נוכחית של כ- 10BCM, השימוש בפחם יפחת לכ-10% (לעומת כ- 35% כיום), התעשייה הכבדה תפעל כולה על גז טבעי ו-85% מהרכבים יפעלו על גז טבעי דחוס (CNG) או חשמל, שגם הוא מיוצר ברובו מגז טבעי. שטייניץ הדגיש כי הצינור הטורקי הוא אחד משני הפרויקטים החשובים עליהם עובד משרדו בימים אלה. הפרויקט השני הוא בחינת הנחה של צינור בן 2,000 ק"מ לאספקת גז ישירה לאירופה ממאגרי המאגר הישראלים. למרות בדיקות ראשוניות הצביעו על התכנות הנדסית להנחת הצינור האירופי, מעריכים גורמים המעורבים בנושא שהוא חסר תוחלת מבחינה כלכלית.

אירן, החוזרת בהדרגה ובעוצמה רבה לשוק האנרגיה הבינלאומית שלחה לוועידה את סגן שר האנרגיה האיראני ד"ר עמיר חוסיין זמאננייה, שהודיע שארצו טרם מיצתה את פוטנציאל התפוקה שלה בתחום הגז ובכוונתה להגדיל את היצוא לטורקיה. איראן שואפת לשקם את מעמדה כאחת מהספקיות העולמיות הגדולות לנפט וגז טבעי. כדי להגיע לשם, היא צריכה לחזור לרמות ייצור של כ-4 מיליון חביות נפט ביום. האיראנים כבר עושים מאמצים לחדור לשוק הסיני ומסתייעים בחברות הגדולות בכל השווקים העולמיים. ביניהן חברות טוטאל הצרפתית וצ'יינה נשיונל פטרוליום הסינית שכבר חתמו על הסכם פיתוח באיראן.

"יש לנו גם לא מעט בעיות" הודה סגן השר האיראני וציין שתיים עיקריות. הראשונה היא השחיתות השלטונית, והשנייה היא תשתית רעועה של גז ושימוש לא נכון בו, שמובילים לבזבוז אדיר של גז. הוא סיפר כי המדינה עושה את כל המאמצים האפשריים על מנת לשפר את התנאים המסחריים והרגולטוריים החדשים שהיא מציעה לחברות הגז, מה שימשוך השקעות, יגדיל תפוקת גז וגם ייצוא.

איראן היא לא היחידה שמתעניינת במשק הגז הטורקי שצורך כ-46 מיליארד מטר מעוקב של גז בשנה (BCM). טורקיה היא לקוח גדול של חברת הגז הרוסית גזפרום. רוסיה לא תהיה מוכנה לוותר בקלות על נתח שוק טורקי לטובת הגז האיראני או ישראלי. משלחת של חברת הגז הממשלתית של רוסיה, גזפרום הגיעה לוועידה, ונציגיה טענו מעל כל במה שרוסיה היא המועמדת הראויה לייצא גז לטורקיה.

רוסיה היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, ש-50% מהכלכלה שלה מבוססת על יצוא נפט וגז. בשל הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה ובשל צניחת מחירי הנפט, נפגעה הכלכלה שלה באופן קשה. אחת המדינות העיקריות להן מייצאת רוסיה גז היא טורקיה, ו- 55% מצריכת הגז של טורקיה מתבססת על גז רוסי.

"אנחנו יכולים להגדיל עוד את תפוקת הגז לטורקיה" טען ולדימיר ברישניקוב סגן מנכ"ל גזפרום "משום שפרויקטים של גז טבעי ברוסיה, זולים בהרבה ממיזמי גז אחרים בעולם, והגז שלנו הוא כבר זמין. לכן, הוא תחרותי יותר מגז טבעי אצל מדינות מתחרות"

רוסיה, מעריכים בכירים במשק הגז, מעוניינת לשמור על נתח השוק שלה בטורקיה, ותהיה מוכנה לנקוט באסטרטגיה של "כמות על פני מחיר" (volume over value) .בדיוק כפי שעושה סעודיה עם הנפט. ואכן, סגן נשיא החברה הרוסית טען כי בכל שנה מתכננת החברה להעלות את תפוקת הגז שלה בצורה משמעותית. לראייה, אילו בשנת 2015 הפיקה 418.5 BCM, אזי שבשנת 2016 כבר הפיקה 452 BCM, גידול של 8%. בשנת 2017 כבר תפיק יותר.

שר האנרגיה הטורקי בראט אלביירק, אמר בוועידה כי מחיר הגז הוא לא הדבר היחיד שלוקחת המדינה בחשבון לפני חתימה על עסקת גז. לדבריו "טורקיה מעוניינת להתקשר בחוזי גז עם מדינות שכנות שיקנו לה ביטחון של אספקת גז". לטענתו "חשוב שחוזים אלו יהיו כלכליים, אך גם חשוב שהם יעודדו יציבות ושלום אזוריים".

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy