פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
רפורמה ביבוא גז למצרים
08/08/2017 19:58

נשיא מצרים עבד אלפתח א סיסי חתם על תקנות שיקלו על יבוא גז למצרים. רשות הגז שתקים המדינה תאפשר לאנשי עסקים פרטיים להשתמש בתשתיות חברת הגז הלאומית ליבוא גז. התקנות מיועדות בעיקר לחזק ולהוזיל את השימוש תשתיות ההולכה בין מאגרים שהתגלו ואשר יתגלו מול חופי מצרים אולם הן יכולות להקל גם על אנשי עסקים שיבקשו לייבא גז מישראל או ממדינות אחרות למצרים.

 | חדשות האנרגיה |

אנשי עסקים מצרים חתמו בעבר על הסכמי הבנות לקראת חתימת הסכם ליבוא גז מישראל (שותפות דולפינוס) אולם ההסכם לא התגבש לעסקה. מצרים הקפיאה את המגעים לעסקות גז עם ישראל בעקבות פסק הבוררות ודחיית הערעור שעל פיהם חויבה לפצות את חברת החשמל הישראלית בכ-1.8 מיליארד דולר על הפסקת הזרמת הגז לישראל והפרת ההסכמים. בין הצדדים נעשו מספר ניסיונות לפשרה אולם עד כה לא הושג הסכם. בינתיים מעריכים המצרים שהם לא יזדקקו ליבוא ואולי אף יחזירו לייצא גז החל משנת 2019. עם זאת ייתכן שהמצרים יזדקקו לגז ישראלי על מנת לעמוד בהתחייבויותיהם ליזמים שהקימו במצרים מתקני הנזלה לצורך יצוא גז. קריסת משק הגז המצרי גרמה להתרוקנות שני מתקני ההנזלה הגדולים ולתביעות כספיות גדולות של היזמים, בהם בעלי המתקן בדמייטה יוניון פנוסה הספרדית  ובעלת המתקן באידקו בריטיש גז (שהתמזגה עם ר.ד. של). מתקני הענק בהם הושקעו מיליארדי דולרים נותרו ללא הכנסות שיממנו את ההשקעות, בעוד שמצרים נזקקת בעצמה ליבוא גז נוזלי במאמץ לספק את הביקוש המקומי הגדול.

בישראל מקווים לקדם במהלך החודשים הקרובים עסקה לייצוא גז לטורקיה. אם תחתם עסקה כזו לא תוכל ישראל לייצא במקביל גז למצרים. שר האנרגיה הטורקי צפוי להגיע בסוף השנה לישראל ובמהלך ביקורו מבקשת ישראל לקדם חתימת מסמך עקרונות בין הממשלות, שיאפשר התקדמות במו"מ העסקי בין חברות טורקיות לחברות הגז הישראליות.


 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy