פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
אנרג'יאן במו"מ מתקדם עם כיל
08/08/2017 20:02

עסקת ענק נוספת לחברת אנרג'יאן, בראשות מתיוס ריגאס (בתמונה) עם חברות בקבוצת החברה לישראל. החברה חתמה על מזכרי הבנות בהיקף כולל של 4.5 מיליארד דולר עם בתי הזיקוק וכיל. החברה מנהלת במקביל מו"מ על עסקה בשווי 1.5 מיליארד דולר עם חברת תחנות הכוח OPC מקבוצת החברה לישראל. העסקה הגדולה היא עם בזן, במסגרתה תספק אנרג'יאן 17 BCM במשך תקופה של 15 שנה והיקף כולל של 2.5 מיליארד דולר.

 | חדשות האנרגיה |

הגז יסופק החל משנת 2020. בנוסף חתמה אנרגיאן על מזכר הבנות בלתי מחייב לאספקת גז טבעי לחברת כיל מקבוצת החברה לישראל. היקף העסקה הוא למשך 15 שנים במהלכן תספק אנרג'יאן, בעלת המאגרים כריש ותנין, 13 BCM גז בעלות של כשני מיליארד דולר. הצדדים לא פרסמו את המחיר המדויק ליחידת חום ועל פי ההערכות בענף המחיר קרוב מאד ל-4 דולר ליחידת חום. פרט מעניין בהסכם היא העובדה שהוא חורג מתקופת הזיכיון של כיל לכריה בים המלח: הזיכיון פוקע ב-2030 בעוד שההסכם יפקע על פי העקרונות, בשנת 2034 לכל המוקדם. הצדדים ממשיכים במו"מ והסכם מחייב עשוי להיחתם ככל הנראה רק בסוף השנה, לאחר שאנרג'יאן תקבל החלטה סופית על השקעה בפיתוח מאגרי כריש ותנין. החברה הודיעה כי היא תקבל את ההחלטה רק לאחר שיצטברו בידיה הזמנות בהיקף של 3 BCM לשנה. ההסכם עם כיל מקרב את החברה באופן משמעותי ליעד ובשוק האנרגיה מעריכים היום שאנרג'יאן תגיע ללא קושי ליעד שהציבה.

הגז יסופק לכל מתקני כימיקלים לישראל שהחברה המרכזית שלה היא מפעלי ים המלח העוסקת בהפקת אשלג ומינרלים אחרים. כילה מקימה בימים אלה גם תחנת כוח פרטית בסדום בהספק של 240 מגה וואט. התחנה צפויה להתחיל לפעול בסוף השנה באמצעות גז שיסופק זמנית ממאגר תמר במחיר של כ-5 דולר ליחידת חום. הגז מחברת אנרג'יאן צפוי להגיע עם השלמת הפיתוח של מאגר כריש בעוד שנתיים.

החברה לישראל, בעלת השליטה בכיל היא אחד משני הלקוחות הגדולים של שותפות תמר, המתחרה באנרג'יאן. גם חברת OPC מקבוצת החברה לישראל מנהלת מגעים מתקדמים לחוזה ענק עם אנרג'יאן. היקפה של העיסקה נאמד בכ-9 BCM בשווי של כמיליארד וחצי דולר. OPC היא אחת החברות הגדולות בענף החשמל הפרטי והתחנה המרכזית שלה היא תחנת הכוח במישור רותם, בהספק של 440 מגה וואט. החברה מקימה תחנת כוח קטנה יחסית במפעל הנייר חדרה ומתכננת הקמת תחנות כוח נוספות במסגרת תכנית משרד האנרגיה להרחבת היקף הייצור של חשמל בתחנות כוח פרטיות מונעות בגז טבעי.

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy