פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
נחתם הסכם הרפורמה במשק החשמל
29/12/2017 12:10

אחרי מרתון שיחות, משרדי האוצר והאנרגיה הכריזו על "הסכם היסטורי במשק החשמל". הרפורמה קובעת כי חברת החשמל תמכור חמש תחנות כוח ותקים שתיים חדשות, תעביר את ניהול מערכת החשמל לחברה ממשלתית חדשה, תצמצם את מספר המחוזות ושכ־3,000 עובדים יפרשו.

 | חדשות האנרגיה |

 עד ה־7 בינואר תוגש הצעת מחליטים לממשלה על עקרונות הרפורמה. אם עד אז לא יטורפד כלום, ניתן יהיה לומר שהמהלך ייצא לפועל.

הרפורמה אינה מבטיחה הוזלה של תעריף החשמל בחמש השנים הקרובות.

 

יו"ר חברת החשמל יפתח רון־טל עלה לנאום במסגרת ועידה של מכון האנרגיה והסביבה כשהוא אוחז כוס יין וברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

 

לא ברור אם מי שמוכר במקרה זה היא חברת החשמל או שמא החשב הכללי, שאחראי על נכסי המדינה. הסוגיה הזו לבדה יכולה לפוצץ את כל ההסכם. כמו שמנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי היטיב להגדיר: "אם לא מכרנו תחנות כוח, כל הרפורמה הזו לא שווה".

 

המדינה חייבת לוודא שחברת החשמל לא מקימה אף תחנת כוח לפני שהיא מוכרת את חמש התחנות, אחרת היא מסתכנת בהגדלת המונופול שיקים יחידות חדשות אבל לא ימכור את הישנות.

 

יו"ר רשות החשמל אסף אילת צריך לקבוע כללי משחק שיאפשרו מודל חשמל חדש לסחר בחשמל למשק, שבו כל בעל תחנה יוכל למכור ולקנות חשמל ללא הגבלה במחיר שייקבע על ידי כוחות השוק.

 

מעל דיוני הרפורמה מרחף כל העת הדיון העתידי בבג"ץ בשאלה העקרונית: האם יש להגביל את זכות השביתה של עובדים בשירותים חיוניים, במחאה על רפורמות מבניות?. בסביבת ראש הממשלה החמיאו לשר שטייניץ, שהוביל את הרפורמה, ומוסיפים כי טרם הוחלט אם לוותר על הדיון בזכות השביתה או לא.

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy