פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
האיחוד האירופי יממן את תכנון צינור הגז מלוויתן לאירופה
30/01/2018 08:46

נציבות האיחוד האירופי בבריסל פרסמה ב-25 בינואר את רשימת הפרויקטים המועדפים בתחום האנרגיה הנקייה ל-2018. מדובר בפרויקטים שקידומם ימומן מתקציב האיחוד בהיקף כולל של 873 מיליון אירו.

 גלובס | עמירם ברקת וסוניה גורודיסקי | 28.1.17

בין הפרויקטים ברשימה נמצא גם פרויקט EastMed להנחת צינור מקפריסין ליוון דרך כרתים. ב-2018 יקצה האיחוד האירופי סכום של 34.5 מיליון אירו - סכום שיאפשר את השלמת התכנון לקראת קבלת החלטה סופית על השקעה בפרויקט ב-2019.

המימון יועבר לחברת IGI פוסידון, שבבעלות חברת אדיסון הצרפתית המנהלת את בדיקות ההיתכנות ההנדסיות של הפרויקט. את רעיון ה-EastMed העלה לראשונה שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ לפני כשנתיים ובמסגרתו נבדקת הנחת צינור גז ממאגרי "לוויתן" ו"אפרודיטה" ליוון דרך קפריסין וכרתים ומשם לדרום איטליה תוך התחברות לשוק הגז האירופי.

הקמת המיזם תתחיל ב-2021 ותסתיים ארבע שנים אחר כך. האיחוד האירופי רואה ב-EastMed פרויקט אסטרטגי שיגביר את הביטחון האנרגטי של מדינות אירופה בכך שיאפשר להן גישה למקור אספקת גז בצנרת נוסף על רוסיה ומקורות הגז המידלדלים של נורווגיה והולנד.

הקושי ההנדסי בביצוע הפרויקט התשתיתי המורכב הזה מצוי בתוואי התת-ימי, שמגיע בשיאו לעומק של 3.3 ק"מ וכן בפעילות הגעשית בקרקעית הים בין קפריסין ליוון. קושי נוסף ולא פחות חשוב הוא ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט.

לכתבה המלאה

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy