פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
אנרגיה וגיאופוליטיקה - מעורבותה של סין במזה"ת
03/05/2018 11:16

על אף שיפורים בצמצום הצריכה ובגיוון התמהיל האנרגטי של סין, בייג'ינג תמשיך להיות תלויה במידה רבה באספקת האנרגיה המיובאת מהמזרח התיכון. בשנים האחרונות התפתחה סין כשותף הסחר העיקרי למרבית המדינות המפיקות נפט וגז במפרץ הפרסי. נפט גולמי, מוצרי נפט וגז טבעי נוזלי הם היצוא העיקרי בתמורה למוצרים סיניים זולים.

נפח הסחר והמסחר הגדול והמהיר הזה מאוים על ידי אלימות וחוסר יציבות במפרץ הפרסי ובמזרח התיכון. התהפוכות הפוליטיות והביטחוניות האחרונות מעוררות בסין חששות כבדים לגבי ביטחון האנרגיה וצמיחה כלכלית מתמשכת.

 
תלותה העמוקה של סין באספקת נפט וגז מהמפרץ הפרסי מעוררת ספקות באשר ליכולתה של בייג'ינג להימנע מעמדה פוליטית ברורה. מלחמות אזרחים בסוריה ובתימן ותמיכה ישראלית, סעודית ואיראנית לסיעות מנוגדות מסבכות עוד יותר את התפיסה הפוליטית של בייג'ינג. 
 
לאחר שהבריטים עזבו את המפרץ הפרסי בסוף שנות ה -60, ארצות הברית שימשה כערבה העיקרית לביטחון האזורי. תחת ממשל טראמפ, וושינגטון נראה מהססת להמשיך לשחק את התפקיד הזה. טראמפ דורש "חלוקת נטל" מצד מעצמות אחרות בעולם. השילוב של התפתחויות אלה מצביע על כך שסין צפויה למלא תפקיד הולך וגובר בגיאופוליטיקה של המזרח התיכון.
 
לכתבה המלאה

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy