פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
מצרים וקפריסין חתמו על הסכם להקמת צינור הגז
26/09/2018 13:34

מצרים וקפריסין חתמו אתמול (ד') על הסכם להקמת צינור הגז התת-ימי למצרים. העסקה נחתמה בקפריסין בין שר האנרגיה הקפריסאי יורגוס לקוטרופיס ושר הנפט המצרי טארק אל מולה, כך דיווח הלילה האתר הקפריסאי Cyprus-mail.

 לדברי השר הקפריסאי, ההסכם אמור "להבטיח את הפיתוח, הקמה והתפעול בזמן של הצינור התת-מימי ישירות למצרים דרך שתי המדינות". הצינור המתוכנן יתחבר למערכת צינורות הקיימת משדות הגז במצרים למתקני ההנזלה המצריים באידקו, ומשם יכול הגז הטבעי לשמש הן את מצרים והן ליצוא למדינות אירופה.

מאגר הגז אפרודיטה, הנמצא בבעלות משותפת של 30% דלק קידוחים, 35% נובל אנרג'י, 35% SHELL ממוקם על גבול המים הכלכליים בין ישראל וקפריסין במרחק של 30 ק"מ בלבד ממאגר לוויתן. כך שהשאלה הגדולה היא האם הצינור מקפריסין יתחבר ללוויתן כדי לממש את עסקת יצוא הגז הענקית שנחתמה לפני חצי שנה בין ישראל למצרים. לנובל אנרג'י ולדלק, בעלי המאגר לוויתן יש אינטרס מובהק לכך, היות שהן שותפות בשני המאגרים.

נוסף על כך, כמות הגז המצויה באפרודיטה, כ-120 BCM, ככל הנראה לא מצדיקה כלכלית הנחת הצינור באורך של 300 ק"מ למצרים. כלומר, ייתכן ובקפריסין בונים על הגז במאגרים הסמוכים לאפרודיטה. קפריסין כרגע לא צורכת גז טבעי ופוטנציאל הצריכה שלה נאמד בכ-1BCM בשנה. כלומר, גם כאשר המאגר המקומי שלה יפותח, במהלך 30 שנים הקרובות היא תצרוך כ-30 BCM, מה שמשאיר את מאגר אפרודיטה עם 90 BCM בלבד ליצוא.

מאגר אפרודיטה שבקפריסין שהתגלה כבר לפני כשש שנים עדיין לא פותח, בין היתר בגלל שהשוק המקומי בקפריסין קטן מדי ויש קודם לסלול את דרכי היצוא מהמאגר.

 

לכתבה המלאה


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy