פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
רק 55 מפעלים חוברו לגז טבעי - והמדינה מאיימת בהלאמה
04/11/2018 19:19

החברה הממשלתית נתג"ז נערכת לכניסה לתחום של חיבור מפעלים לגז, זאת אף שרישיונה מיועד לבניית רשת ההולכה, שעיקרה צינורות גז גדולים בלחץ גבוה, המיועדים לתחנות כוח ולמפעלים גדולים כמו בז"ן, כיל ונייר חדרה. נתג"ז כבר הכינה תוכניות מגירה, שיישלפו אם תקבל הנחיה רשמית ממשרד האנרגיה להיכנס לנעלי חברות החלוקה, שלא מבצעות את משימת חיבור המפעלים לגז כנדרש. לשם כך יידרש שינוי חקיקה שיסמיך אותה לטפל גם בחיבור לגז של מפעלים שאינם צרכני ענק של גז.

החברה נערכת גם לחיבור לקוחות פרטיים אחרים, כמו בתי חולים או פארקי תעשייה. היא עשויה להשתלב בהקמת מתקני קו־גנרציה (מעין תחנת כוח קטנה) שיוקמו כדי לחסוך באנרגיה בשכונות מגורים חדשות, פרויקט חדש שמקדם משרד האנרגיה כפיילוט עם חברות בימים אלה משלים משרד האנרגיה את בדיקת ההצעות שהגישו חברות חלוקת הגז — ובהן התחייבויותן לחיבור מפעלים מרוחקים לגז טבעי ולהגדלת קיבולת צינורות, בתמורה לסבסוד ממשלתי של 120 מיליון שקל. לדברי מקורות במשרד האנרגיה, ההיענות של החברות היתה רחבה, וכעת נבדקת היתכנות ההצעות. במשק האנרגיה העריכו כי מדובר בהזדמנות אחרונה של חברות החלוקה להשלים פערים, לאחר שלא עמדו ביעדי הזיכיון שקיבלו לחיבור מפעלים לגז. על פי החוזים עם המדינה, במקרה שהחברה לא עומדת בתנאי הזיכיון, המדינה יכולה לבטל את רישיונה או להעבירו לחברה אחרת. החלוקה.

 
מתוך כ-500 מפעלים ישראליים שיכולים להתחבר לגז טבעי, חוברו בשנים האחרונות כ-50 מפעלים בלבד. בשבועות הקרובים צפויה השלמת חיבורם של שישה מפעלים נוספים באלון תבור. הקול הקורא של משרד האנרגיה, שיצא בנובמבר 2017 ושהתשובות לו נבחנות בימים אלה, הציע לחברות החלוקה לקדם 50%-30% מהתחייבויותיהן בשלוש השנים הבאות.
 
דה מרקר | אורה קורן | 4.11.18

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy