פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
קרטל הנפט שלט בעולם 60 שנה - עכשיו מגיע הסיוט הגדול שלו
25/11/2018 20:21

הזינוק בתפוקת הנפט בארצות הברית מציב בפני אופ"ק את אחד האתגרים הגדולים ביותר שעמם התמודד הארגון - נפט אמריקאי זול

 מחיר הנפט רשם ביום שישי23/11 בניו יורק את הנפילה היומית החדה ביותר זה יותר משלוש שנים - בצל חשש מעודף היצע בשוקי הנפט העולמיים, לאחר שסעודיה אותתה כי היא ממשיכה לשבור שיאי תפוקה.

החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק למסירה בינואר נסגרו בבורסת הסחורות של ניו יורק במחיר של 50.42 דולר לחבית, נפילה של 7.7% - היום הגרוע ביותר מאז יולי 2015. מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט נפל מתחת ל-60 דולר לחבית, לראשונה מאז 2017.

שר הנפט הסעודי אמר ביום חמישי 22/11 כי התפוקה של יצואנית הנפט הגדולה בעולם המשיכה לגדול החודש לאחר זינוק באוקטובר. בה בעת, מלאי הנפט הגולמי בארה"ב גדל זה השבוע התשיעי ברציפות. תפוקת הנפט העולמית, בהובלת ארה"ב, עולה על הביקוש, ולכן אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) מתכנן את הגבלת התפוקה של חברות הארגון, לאחר פגישת אופ"ק ב-6 בדצמבר. עם זאת, מחיר חבית נפט ירד ב-17% עד כה בנובמבר.  

בתוך פחות מעשור, חברות אמריקאיות קדחו 114 אלף בארות. מרביתן יניבו רווח אפילו אם מחיר הנפט יהיה 30 דולר לחבית בלבד. החלום הרע של אופ"ק יהפוך לסיוט בשנה הבאה - כשיצרניות הנפט באזור אגן פרמיאן צפויות להוסיף שלושה צינורות חדשים וכ-2 מיליון חביות ביום לאור הביקוש הגדל.

"תפוקת הנפט מהאזור הזה תמשיך לגדול, ואופ"ק צריך ללמוד לחיות עם המצב", אמר מייק לויה, מנכ"ל המחלקה האמריקאית בוויטול גרופ, ברוקראז' הנפט העצמאי הגדול בעולם.

הזינוק בתפוקת הנפט בארה"ב מציב בפני אופ"ק את אחד האתגרים הגדולים ביותר שעמם התמודד ב-60 השנים שבהן הארגון פועל. אם סעודיה ובעלות הברית שלה יחליטו לקצץ את התפוקה כשיתכנסו ב-6 בדצמבר בווינה, יעלו מחירי הנפט והמחירים הגבוהים יאפשרו לקידוח הפצלים הזול יותר לגנוב נתח מהשוק. אך משום שהסעודים זקוקים יותר למחירי נפט גבוהים כדי להרוויח כסף מאשר היצרניות האמריקאיות, אופ"ק אינו יכול לתת למחירים ליפול.

דה מרקר | בלומברג | 24.11.18


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy