פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
בחברת החשמל מצאו דרך לעקוף את הרפורמה - באמצעות ירדן
20/01/2019 09:49

ישראל וירדן מקדמות את הפרויקט המשותף, שיופעל בידי יזם למשך 25 שנה - ואז יעבור לבעלות ממשלתית ■ בממשלה רוצים שחברת החשמל תהיה יצרנית החשמל לפרויקט, אף שהרפורמה נועדה לצמצם את פעילות ייצור החשמל שלה ולמקד אותה בתשתיות ההולכה והחלוקה שהזניחה

 ממשלות ישראל וירדן מקדמות את פרויקט תעלת הימים בין ים המלח לים סוף, שהפעלתו תימשך 25 שנה ותעלה לכל אחת מהמדינות מיליארדי שקלים. מקורות ממשלתיים העריכו כי הצעת ההחלטה בנושא, שמוביל המשרד לשיתוף פעולה אזורי, תעלה לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב, לאחר שיימצאו מקורות תקציביים להוצאה הראשונית ולאחר אישור משרד המשפטים. ואולם אתמול הוחלט לדחות את מועד הדיון בה.

בד בבד מנסה הממשלה לקדם הצעה שלפיה חברת החשמל תתמודד במכרז, שיופרד מהפרויקט, להקמת תחנת הכוח להפעלתו. מהלך זה עומד בניגוד לאסטרטגיה הממשלתית, הדוגלת בהפחתת פעילות ייצור החשמל של חברת החשמל, והתמקדות שלה בפיתוח תשתיות הולכה וחלוקה שהזניחה בשנים האחרונות. אסטרטגיה זו מעוגנת גם ברפורמה במשק החשמל, שאושרה בשנה שעברה.

מקורות ממשלתיים המעורבים בגיבוש הפרויקט אישרו אתמול את הדברים, והוסיפו כי בחברת החשמל כבר נערכים להשתתפות בפרויקט — אף שההצעה לשילובה של חברת החשמל עדיין לא קיבלה את אישור ירדן, שבעבר פסלה מעורבות של חברות ישראליות בפרויקט ההקמה מסיבות שונות.

פרויקט תעלת הימים הוא מיזם לשאיבת מים מיָם סוף והעברתם בצינור לים המלח, דרך מתקן התפלה בשטח ירדן, כ–20 ק"מ צפונית לאילת.

המתקן ישמש את שתי המדינות והמים המותפלים, בהיקף של כ–65 מיליון מטרים מעוקבים (מלמ"ק), יזרמו לירדן ומתוכם יימכרו לישראל 35 מיליון מלמ"ק בשנה תמורת כ–35 מיליון דולר. ישראל תוכל לדרוש ולקבל הגדלה של עד 15 מלמ"ק מים מותפלים לצרכיה באותו מחיר, כך שבסך הכל יותפלו 80 מלמ"ק בשנה.

התמלחת (תמיסת מי מלח ומינרלים) מההתפלה תוזרם עם מי ים נוספים לים המלח, וירדן תקים פעילות הידרואלקטרית להפקת חשמל באזור ים המלח תוך ניצול הפרשי הגובה בסביבה.

בצד הישראלי תקים חברת מקורות תשתית לאגירת מים המותפלים ב–6–7 מאגרים ולהעברתם בצינורות בחזרה לערבה התיכונה והדרומית. מים אלה יימהלו עם המים המליחים של הערבה, וישמשו לחקלאות. עלות הפרויקט של מקורות נאמדת ב–1.3 מיליארד שקל. אם תתקבל החלטת הממשלה על הפרויקט, תידרש מקורות להתחיל בביצוע חלקה בתשתיות כבר ב–2019.

דה מרקר | אורה קורן | 10.1.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy