פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
חיבוק דוב מצרי? ארגון הגז האזורי עלול להגביל את חופש הפעולה של ישראל
20/01/2019 13:06

בתום מפגש שהתקיים בקהיר השבוע בין שבעה שרי אנרגיה מהמזרח התיכון ואירופה, הודיע משרד האנרגיה המצרי על הקמת פורום גז של מזרח הים התיכון, EMGF. בפורום חברות המדינות המייסדות — מצרים, ישראל, יוון, קפריסין, איטליה וירדן — וכן הרשות הפלסטינית. נציג מצרים יכהן כיו''ר הפורום, ויוכלו להצטרף אליו מדינות מהאזור שכללי היסוד שלו מקובלים עליהן, רמז כנראה ללבנון שלא השתתפה במפגש.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שהשתתף במפגש, אמר כי "זוהי הוכחה נוספת לכך שהתועלת מפיתוח מאגרי הגז היא לא רק כלכלית וסביבתית, אלא גם בעלת משמעות גיאופוליטית ומדינית. זהו שיתוף הפעולה הכלכלי המשמעותי ביותר בין מצרים לישראל מאז החתימה על הסכם השלום".

ואולם לא הכל ורוד כפי שמציג זאת שטייניץ. החשש הוא שהפורום יחבק את ישראל חיבוק דוב, שיפגע בעצמאותה בכל הקשור לקבלת החלטות בתחום הגז בעתיד.
 
מטרת־העל של הפורום, כפי שפורסמה באתר אהראם אונליין המבטא את קו השלטון במצרים, היא להיות ארגון בינלאומי שמכבד את זכויות חברותיו ביחס למשאביהן הטבעיים על בסיס החוק הבינלאומי, ולתמוך במאמציהן למקסם את היתרונות מהמאגרים והתשתיות שלהן. הפורום מעגן את התחייבות המדינות החברות בו לפעול בשיתוף פעולה הדוק על בסיס החוק הבינלאומי, להעמיק את שיתוף הפעולה והדיאלוג ביניהן לגיבוש מדיניות לפיתוח שוק גז אזורי הממקסם את ניצול הגז באזור.
 
דה מרקר | אורה קורן | 16.1.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy