פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
התנגדות לפשרה בפרשת סימנס וחברת החשמל
19/02/2019 13:18

לובי 99, חברה לתועלת הציבור (חל"צ), הגישה אתמול לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד התנגדות להסכם הפשרה בין חברת החשמל ותובעים ייצוגיים לענקיות התשתית והאנרגיה סימנס הגרמנית, אלסטום הצרפתית ו־ABB השווייצרית־שוודית בפרשת קרטל ה־GIS (מסדרי מתח מבודדי גז).

 על פי ההסכם, שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", החברות ישלמו 465 מיליון שקל, ואם בית המשפט יאשר את הפשרה תבטל רשות התחרות קביעה שפרסמה בעבר ולפיה הן היו צד להסדר שבו תואמו עשרות מכרזים מול חברת החשמל. בסוף דצמבר, ואף שההסכם טרם אושר, החליטה רשות החשמל להכיר במחצית הסכום כדי למנוע עלייה של כ־0.8% בתעריף החשמל.

בהתנגדות שהגישה לובי 99 באמצעות עו"ד גלעד ברנע היא מעלה שתי טענות מרכזיות. הראשונה היא נגד הסכום. "אין כל הסבר או הנמקה כיצד הופחת סכום הפיצוי מ־2.37 מיליארד שקל במונחי 2013 ל־465 מיליון שקל במונחי 2019", נכתב בהתנגדות. "כבר מטעם זה אין מקום לאשר ההסדר".

עוד נטען כי "הדברים מקבלים משנה חומרה נוכח העובדה שמדובר על הפרת דיני התחרות בצורה החמורה ביותר, קרטל שקבע מחירים ותיאם מכרזים". בלובי 99 מבקשים מבית המשפט למנות מומחה שיבדוק אם סכום הפשרה סביר.

הטענה המרכזית השנייה נגד הפשרה נוגעת למסמך שעליו חתמה רשות התחרות לפני שהוגשה הפשרה לבית המשפט, ולפיו תסכים לבטל את הקביעה שהחברות היו צד להסדר כובל אם תאושר הפשרה והפיצוי יושב לצרכני חברת החשמל. ברשות הסכימו עקרונית לבטל את הקביעה משום שלשיטתם, תכלית פרסומה היתה לשמש ראיה בתביעות נגד הקרטל. אם תאושר הפשרה, הקביעה השיגה את יעדה, ולכן לביטולה לא תהיה משמעות מעשית.

בלובי 99 מתנגדים, ואף ציינו כי יפנו לבית הדין לתחרות אם הרשות תבטל את הקביעה. "מדובר בקרטל חמור שפעל גם בישראל במשך 15 שנים וכלל תיאום מחירים, תיאום מכרזים וחלוקת נתחי שוק", נכתב בפנייה מקבילה להתנגדות שנשלחה לממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. ברשות התחרות סירבו להתייחס.

כלכליסט | ליאור גוטמן ותומר גנון | 18.2.19

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy