פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
מדוע רשות המיסים מתייחסת לביודיזל כאל דלק רגיל?
26/02/2019 11:47

ביודיזל הוא דלק ביולוגי שמיוצר בתהליך של זיקוק של שמן צמחי משומש. חומר הגלם העיקרי לייצור ביודיזל הינו שמני מאכל וטיגון משומשים הנאספים ממפעלי מזון ומסעדות ברחבי הארץ.

מאמר דעה: דורון ארבלי, מנהל רשות המיסים לשעבר

התועלת בשימוש בביודיזל כדלק הינה כפולה, מחד גיסא שימוש בדלק נקי שזיהום האויר שהוא גורם נמוך במידה ניכרת מזיהום האויר שיוצר סולר, ומאידך גיסא ניצול השמנים המשומשים בתהליך של מיחזור, שאם לא כן היו אלו נשפכים למערכות הביוב ופוגעים קשות בסביבה ובמי התהום. עם המון כוונות טובות, אישרו המשרד להגנת הסביבה ורשות המיסים הטבת מס משמעותית לדלק ביולוגי טהור, כאשר סכום הבלו המשולם בגין ביודיזל  נמוך ביחס למס המשולם על דלקים העשויים מנפט כמו סולר ודלק רגיל.

ואולם, במציאות, על מנת שניתן יהיה לעשות שימוש בביודיזל במנועי דיזל רגילים, ולהרחיב במידה רבה את השימושים והצריכה של ביודיזל כתחליף לסולר, יש לערבב את הביודיזל עם סולר. תערובת זו מהווה דלק "היברידי" שהרי חלקה עשוי מביודיזל.

ברם, במקרה של תערובת ביודיזל, החליטה רשות המיסים לשפוך את התינוק עם המים. במקום לתת הטבה מסוימת לדלק בגין רכיב הביודיזל שבו, החליטה רשות המיסים למסות ביודיזל היברידי כ"תערובת דלק" שתמוסה בשיעור זהה למיסוי הגבוה שמוטל על דלקים העשויים מנפט כמו בנזין וסולר הנמכרים בתחנות הדלק.

המיסוי שבחרה רשות המיסים להטיל על ביודיזל מייתרת את הייצור שלו לחלוטין. ייצור ביודיזל וזיקוקו הוא תהליך יקר יחסית וללא הטבת מס, מחיר ליטר ביודיזל יהיה גבוה יותר ממחיר ליטר סולר.

לסביבה נקיה יש מחיר, והמחיר הסביבתי במקרה הזה הוא גבוה. האירוניה במצב זה היא, שמדינת ישראל זיהתה את הפוטנציאל הגלום בביודיזל לייצור אנרגיה נקיה ולקידום תהליכי מיחזור, והחליטה להעניק הקלת בלו לביודיזל. אולם כאשר עמדת רשות המיסים היא, שההקלה תינתן רק לביודיזל טהור, מצמצמת המדינה את פוטנציאל הייצור והמכירה של המוצר לצרכני קצה בודדים בלבד, במקום להרחיב את טווח הייצור והמכירות של שוק תחליפי הדלקים הירוקים.

אכן, רשות המיסים איננה אמונה על הגנת הסביבה, אלא על הכנסות המדינה ממיסים. מזווית המבט שלה יש לעודד צריכת סולר דווקא - ולא ביודיזל, שהרי ככל שתגדל צריכת הסולר קופת המדינה תהנה יותר. יתר על כן, רשות המיסים חוששת, כהרגלה, לליקויים בפיקוח על המוצר, וכי יצרני ביודיזל עלולים למכור לחלק מלקוחותיהם סולר בהסוואה של ביודיזל שיקבל הטבת מס. בדיוק מטעם זה נדרשת ראיה ממשלתית רחבה המשקללת את כלל האינטרסים. בהעדר ראיה מערכתית המשקללת את היבטי איכות הסביבה מול היבטי המס, המשרד להגנת הסביבה דוחף ומעניק הטבה שתחום השפעתה יכול היה להיות רחב ומשמעותי, אך רשות המיסים, תוחמת את ההטבה בצורה כזו, שהשפעתה תהיה קטנה ככל שניתן. 

כבר כיום, ישנן חברות ישראליות בתחום הביודיזל שמוכרות את הטכנולוגיות שלהם לחברות רבות ברחבי העולם. בזמן שהראש היהודי ממשיך לייצר פטנטים ירוקים עבור שוק האנרגיה העולמי, אנחנו כאן בישראל לא משכילים ליישם תקנות ורגולציה מקלה שעשויות להקים כאן תעשיית מחזור שמנים לביודיזל ובכך לצמצם מהותית זיהום, ולשמור על המדינה הקטנה בה אנו חיים. 

מדינת ישראל צריכה לקבוע לעצמה סדר עדיפויות שונה שמתעדף תעשיות התורמות להגנת הסביבה,  ומפחיתות את התלות של המשק בנפט. בפועל, רשות המיסים החליטה עבור מדינת ישראל שהענף החשוב הזה הקיים במדינות אחרות לא יקום, ועל כך שר האנרגיה ושר להגנת הסביבה שיתמנו לאחר הבחירות, נדרשים לתת את הדעת.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy