פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
כדי שלא נתייבש: מתקן התפלה חדש בכל 3 שנים
26/02/2019 11:52

גם במשרד האנרגיה והמים מודים: הרפורמה שאישרה הממשלה בחברת מקורות היא צעד חשוב, אפילו היסטורי, צעד שיסלול את הדרך להגשמת שורה של מפעלי מים שאפתניים ‑ אבל היא לא תספיק.

מחישובי המשרד שנחשפים לראשונה ב"כלכליסט" עולה שהביקוש למים בישראל יצמח מהר יותר מתוספת המים שתבטיח תוכנית העבודה הקיימת של מקורות, ועד 2024 יחסרו כ־122 מיליון מ"ק לשנה ‑ יותר מתפוקת מתקן ההתפלה שבאשדוד. את הבשורה המרה אפשר להמתיק רק בהתפלת עוד מי ים, והרבה.  

על דחיפות הרפורמה במקורות תעיד העובדה שההצבעה עליה אתמול בממשלה, בימים שלפני בחירות, הצריכה אישור מיוחד של היועץ המשפטי לממשלה. היא גובשה בניצוחם של מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי ויו"ר דירקטוריון מקורות מרדכי מרדכי, ומבוססת על שני נדבכים עיקריים: הפיכת מקורות לחברת ניהול, תוך הפרטת חלק גדול מפעילות הביצוע; וצעדי התייעלות, ובהם פרישה של 170 מבין 2,100 עובדי מקורות, בעלות .כוללת של יותר מ־200 מיליון שקל.

כל אלה אמורים להכשיר את הקרקע ליישום תוכניות העבודה הנרחבות של חברת המים הלאומית, שמתכוונת להשקיע כ־14 מיליארד שקל בשבע השנים הקרובות במתקני מים בישראל. כ־7 מיליארד שקל יוקצו לשיפור מערכות המים ברחבי הארץ, מהנגב והערבה ועד הגליל המערבי, לרבות מיליארד שקל למערכות מים בגדה המערבית. 2.5 מיליארד שקל יוקדשו לקידוחי מים חדשים. 

התוכניות של מקורות כוללות אפילו סכום צנוע ‑ פחות מחצי מיליארד שקל ‑ לחלק הישראלי בפרויקט תעלת הימים, שתעבור בירדן בין מפרץ עקבה לים המלח. מקורות תקלוט מים ממתקן התפלה בירדן ותזרים את חלקם למאגר בתמנע שבצד הישראלי.

כלכליסט | ליאור גוטמן | 25.2.19


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy