פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
לידתו מחדש של ענף הגז המצרי: האם ישראל תצליח להשתלב במהפכה?
28/03/2019 13:21

מצרים הגיעה באחרונה לעצמאות אנרגטית ושבה לייצא גז דרך מתקני ההנזלה, שאחד מהם יגיע ביוני לתפוקה מלאה ■ במצרים צופים עוד 45 טריליון רגל מעוקבת של גז, ומדברים על הפיכתה למוקד אנרגיה במזרח הים התיכון ■ האתגר: יצוא לאירופה במחיר תחרותי — בלי לעצבן את פוטין.

 משק האנרגיה המצרי עמד ב–2018 בסימן מהפכת הגז. התגליות המשמעותיות מהשנים האחרונות איפשרו למדינה — שצמאה למטבע חוץ — לשוב ולייצא גז בכמויות משמעותיות, לראשונה זה שנים. שני מתקני ההנזלה (LNG) במצרים, בערים דמאייטה ואידקו, שבו לפעילות, אחד מהם אף יגיע לתקופה מלאה ביוני הקרוב — ובמקביל, מצרים מייצאת גז לירדן באמצעות צינור הגז בסיני.

יצוא הגז ממצרים אינו עניין של מה בכך. מאז 2011 סבלה המדינה ממחסור חמור בגז — תוצאה של המהפכות שהיו בה בתחילת העשור, שהביאו להשבתה של תעשיית הגז והולידו סכסוך עם חברות האנרגיה הזרות. ההתייצבות השלטונית מאז עלייתו של עבד אל־פתאח א־סיסי וההצלחה בייצוב הכלכלה, איפשרו למשק האנרגיה לחזור לפעילות אפקטיבית מהר יחסית — ולעלות על כל הציפיות.

כתב העת "פטרוליום אקונומיסט" תיאר בגיליון מארס את "לידתו מחדש של ענף הגז במצרים" (Egypt's Gas Rebirth): "מצרים מושכת חברות אנרגיה מכל רחבי העולם, ויש לכך סיבה טובה: משק הגז המצרי בתנופה", כתבו במגזין. הכתב כריס סטפאן השווה את הפעילות בענף הגז כבהלה לזהב, ותיאר את הרנסנס — התחייה המחודשת של ענף הגז המצרי.

"המצרים מסתגלים למציאות החדשה; עד לאחרונה היא היתה מדינה עם מחסור חמור באנרגיה, וכעת נהפכה לשחקן מפתח בבהלה לזהב של המזרח התיכון", נכתב. בכתב העת ציטטו פקיד בכיר ב–EGAS, חברת הגז הממשלתית המצרית, שאמר: "איני יכול להפסיק לחייך. אני עדיין מנסה להתרגל למצב החדש שמצרים היא ענק אנרגיה. כל האנשים כאן נרגשים".

מצרים, מדינה עם 95 מיליון איש, מעוניינת להפוך למוקד אנרגיה אזורי (האב), שיוכל לייצא גז בכמויות משמעותיות — ויש סיבה טובה לכך: מצרים צמאה למטבע חוץ. יצוא משמעותי של גז בדולרים עשוי לשפר דרמטית את המצב הכלכלי במדינה. בתוכנית משתלבות, לפי ההצהרות, גם מדינות כמו קפריסין וישראל, שבעתיד יחברו את תגליות הגז שלהן למצרים.

"העלייה בתפוקת הגז וחידוש היצוא חשובים ביותר למצרים; הגדלת ההכנסות במטבע חוץ תדחוף את הצמיחה הכלכלית. ההכנסות יגדלו ככל שנייצא יותר גז לשווקים הבינלאומיים", אמר באחרונה מומחה האנרגיה המצרי, ג'מאל אל־קליובי, כפי שצוטט בכלי תקשורת במצרים. במדינה מדברים בשלב הראשון על יצוא בעיקר לאיטליה, ספרד וצרפת, והחל ב–2020 על יצוא למדינות נוספות באירופה.

דה מרקר | ערן אזרן | 27.3.19


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy