פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
הפעלת שתי תחנות ירוקות תייקר את החשמל בכ-2%
17/04/2019 22:28

הפעלת תחנות הכוח התרמו־סולאריות שהוקמו בשנים האחרונות בנגב תוביל לעליית תעריף החשמל בכ-2%, כך נודע ל"כלכליסט". עליית התעריף היא תוצאת הסבסוד הממשלתי הישן של הקמת מערכות חשמל ירוקות עוד מימי רשות החשמל הישנה, שנוהלה בעבר על ידי הח"כית הטרייה אורית פרקש הכהן ממפלגת כחול לבן וקודמה על ידי אגף החשב הכללי שבמשרד האוצר. במשק החשמל מעריכים שאם כל המערכות הסולאריות שאמורות להתחבר השנה לרשת החשמל הארצית יפעלו בשטח, אזי הסבסוד הסולארי של המדינה יכביד עוד יותר על הצרכנים.

 בחישובי קביעת תעריף החשמל לשנה הנוכחית רשות החשמל מצאה שהסבסוד הסולארי שנקבע בימי פרקש הכהן תפס את המקום הראשון ברשימת הסיבות להתייקרות, עם תרומה של 3.12% לעליית התעריף, זאת מתוך עלייה מתוכננת של כ־8%. 

בסופו של יום תעריף החשמל עלה ב־2.9%, לאחר ששר האוצר משה כחלון ביטל את עליית המס על הפחם, ורשות החשמל הכירה בפשרה משפטית שחברת החשמל השיגה מול קרטל ציוד (קרטל GIS) שאמור לשלם לה כ־465 מיליון שקל, שחצי מזה הגיע לציבור בדמות ירידת תעריף החשמל בכ־1% כבר ב־2019, והיתר יוחזר בשנה הבאה, בכפוף לאישור הפשרה בבית המשפט. 

מרשות החשמל מסרו בהמשך לפניית "כלכליסט" ש"המתקנים מייצרים 660 ג'יגה ואט לשעה, והם מקרבים אותנו לעמידה ביעדי הממשלה. העלות היא כ־1.8% בתעריף".

תחנות הכוח התרמו־סולאריות קיבלו בשבוע האחרון את אישור רשות החשמל להתחבר לרשת החשמל הארצית. מדובר בשתי תחנות כוח ירוקות שהוקמו באזור אשלים, עם תפוקה של עד כ־121 מגה־ואט לכל יחידה. תחנה אחת תופעל על ידי חברת מגלים (שבבעלות ברייטסורס, קרן נוי וג'נרל אלקטריק), והתחנה השנייה תופעל על ידי שיכון ובינוי, קרן נוי ו־TSK הספרדית.

 

כלכליסט | ליאור גוטמן | 14.4.19


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy