פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
מחיר החשמל הסולארי צלל - וישראל בדרך למהפכת אנרגיה נוספת
06/05/2019 15:56

עלות החשמל במכרז הסולארי האחרון ירדה מתחת ל–15 אגורות לקוט"ש, לעומת עלות של 27 אגורות עבור ייצור חשמל בגז טבעי ■ הודות לשיפורים טכנולוגיים ולהגברת ההיצע בסין, מחיר החשמל הסולארי בישראל רשם צלילה חדה בעשור האחרון ■ המפתח למהפכה טמון בפיתוח הסוללה עבור הרכב החשמלי

 ב–2008 פירסמה המדינה מכרז ראשון לייצור חשמל בשדה סולארי, ובו התחייבה לרכוש מהיזם חשמל בכ–2 שקלים ליחידת אנרגיה (קוט"ש). כעשור חלף, ובמכרז האחרון שפורסם, ושתוצאותיו יפורסמו בחודש הבא, המחירים שהוצעו למדינה יירדו מתחת ל–15 אגורות לקוט"ש. במקביל, גם מחיר החשמל שמיוצר בפאנלים סולאריים על גגות קטנים צלל בעשור האחרון מ–2.16 שקלים לקוט"ש ל–48 אגורות.

המחיר הנמוך של החשמל הסולארי התקבל במכרז שפירסמה רשות החשמל לייצור אנרגיה סולארית משדות גדולים (חוות סולאריות), כשהקריטריון המרכזי לזכייה הוא המחיר הנמוך שבו ימכור הזכיין את החשמל לרשת הארצית.

התוצאות הפתיעו אפילו את רשות החשמל. ברשות התקבלו יותר מעשר הצעות של חוות סולאריות, ההספק הכולל שהציעו היזמים היה גבוה יחסית, 730 מגה ואט, והמחיר היה הדובדבן שבקצפת — פחות מ–15 אגורות לקוט"ש. מדובר בירידה של יותר מ–25% מהשיא הקודם שהיה 19 אגורות, ובירידה דרמטית של יותר מ–90% מאז החלו המכרזים לחשמל סולארי לפני כעשור. עם זאת, לישראל יש עוד לאן להתקדם. במדינות במפרץ הפרסי ובדרום אמריקה נמכר חשמל סולארי לחברת החשמל הארצית באגורות בודדות.

ירידה בשיעור דרמטי של יותר מ–90%, שהופכת את ייצור החשמל הסולארי לזול בכ–50% מזה של ייצור חשמל בגז טבעי, מאפשרת לדבר כיום על מהפכת החשמל הסולארי ככזו שנמצאת מעבר לפינה.

לפי אחד המחקרים שפירסמו באחרונה פרופ' דוד פיימן וד"ר סולומון אספאו מאוניברסיטת בן גוריון, בישראל ניתן יהיה להפיק 90% מצריכת החשמל מאנרגיה פוטו־וולטאית ו–10% מגז טבעי — לאחר שתפותח יכולת אגירת חשמל משמעותית.

דה מרקר | אורה קורן | 30.4.19

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy