פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
המאבק בין השותפות בתמר מאיים על הורדת מחיר החשמל
06/05/2019 16:09

השותפות במאגר תמר, שהפסידו את המכרז לחוזה הגז החדש של חברת החשמל, מאיימות לבטל את ההסכמות שכבר הושגו עימן להקפאת המחיר בחוזה הישן. אם כך יקרה, הציבור יפסיד את ההפחתה המיועדת בשנתיים הקרובות בחשבון החשמל.

 כפי שנחשף בפברואר האחרון ב"כלכליסט", חברת החשמל הגיעה להסכמות מול השותפות במאגר תמר שעל פיהן יוקפא התמחור בחוזה הגז המקורי. המשמעות היא שהמחיר שחברת החשמל שילמה במהלך 2018 - כ־6 דולרים ליחידת חום - יישאר ללא שינוי עד לאמצע 2021, והוא לא יעלה כפי שמתאפשר בחוזה המקורי. ההסכמות הניבו לכל אחד מהצדדים יתרון בולט. מבחינת חברת החשמל מדובר בחיסכון של כ־300 מיליון שקל, שאם מתרגמים אותו לחשבון החשמל של לקוחות החברה מתקבלת ירידה מצטברת של כ־1.5% בתעריף.

מנגד, חברת החשמל ויתרה על חלק ממכסת הולכת הגז ששוריינה לה בצנרת של תמר - ירדה מ־70% ל־55% - מה שמאפשר לשותפים למכור עוד גז ללקוחות חדשים, בארץ או בחו"ל.

אלא שמאז שפורסמו ההסכמות הללו, חברת החשמל יצאה במכרז חדש לרכישת עוד גז, ומי שזכתה בו היא המתחרה היחידה של מאגר תמר - שותפות מאגר הגז לווייתן. אך בעוד דלק קידוחים ונובל אנרג'י לא הפסידו אבל גם לא הרוויחו, פועל יוצא של האחזקות הצולבות שלהן בשני המאגרים, כ־85% בלווייתן וכ־47% עד 51% בתמר, שאר המחזיקים בתמר - ישראמקו, אוורסט, תמר פטרוליום ודור גז - הפסידו הכנסות אפשריות של כמיליארד דולר לשנתיים הקרובות.

ההפסד הוביל את השותפות בתמר להגיש תביעה כנגד חברת החשמל. כל זאת בעת שכל הצדדים אמורים לאשר סופית את פתיחת החוזה הישן של חברת החשמל. המשמעות היא שהשותפים העסקיים פועלים כיום עם אינטרסים מנוגדים. מצד אחד לקדם יחד יצוא גז למצרים, מצד שני לאשר הקפאת מחיר עבור חברת החשמל, ומצד שלישי תביעה בין השותפים שמאיימת לעצור חוזה חדש וטרי של אותה חברת החשמל.

כלכליסט | ליאור גוטמן | 2.5.19


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy