פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
של, דלק ונובל מקדמות הפקת גז מאפרודיטה ללא הסדרה מול ישראל
29/05/2019 15:23

החברות מקדמות את שיווק הגז למצרים - בזמן שהמחלוקת מול בעלי מאגר ישי טרם הוסדרה ■ ללא הסדר יפסיד המשק כ-3 מיליארד שקל
של, דלק ונובל מקדמות את שיווק הגז ממאגר אפרודיטה הקפריסאי למצרים, בזמן שהמחלוקת מול בעלי המאגר הישראלי הצמוד, ישי, טרם הוסדרה. בשבוע שעבר פורסם בתקשורת הקפריסאית כי בעלי המניות באפרודיטה נמצאים בישורת האחרונה של המגעים למכירת הגז מאפרודיטה למתקני הנזלה במצרים. עוד דווח כי מה שנותר לסכם הוא סעיפים משפטיים. מצרים מתכננת ליצא את הגז לשוק העולמי. 
 
המגעים מבוצעים לא תיאום עם ישראל, אף על פי שהמאגרים אפרודיטה וישי חולקים שכבה גאולוגית ימית. יצוא ללא הסדרה ירוקן גם את החלק הישראלי של המאגר ויגרום לישראל הפסד של הכנסות ממס בסך 3 מיליארד שקל בשנים הבאות. לפני כחודשיים פנו בעלי הזכויות במאגר ישי למשרד האנרגיה ודרשו שהמשרד יפתור את הבעיה, יגיע להסכמות עם ממשלת קפריסין ויאכוף את ההסכם בין המדינות מ-2010. משמעות ההסכם היא שבמקרה שבו קיימים מאגרים חוצי גבולות בין המדינות, ידונו הצדדים בחלוקת המשאבים ויפנו לבוררות במקרה של אי הסכמה תוך זמן סביר.
 
החלק הישראלי במאגר המשותף הוא 7-10 BCM והחלק הקפריסאי הוא 125 BCM. ההערכות הן כי ההשקעה בפיתוח הצד הישראלי אינה כדאית מבחינה כלכלית ולכן היא תבוצע על ידי בעלי אפרודיטה. בצד הישראלי רוצים חלק מהרווחים.
 
ממשרד האנרגיה נמסר כי "ממשלת ישראל פועלת בכל דרך אפשרית על מנת לוודא כי הזכויות המצויות בשטח הישראלי של מאגר אפרודיטה-ישי לא ייפגעו, בין היתר דרך מו"מ מול ממשלת קפריסין". במשרד לא התייחסו לסוגיית הבוררות. שר האנרגיה יובל שטייניץ הצהיר לפני כשנה כי אם הנושא לא יוסדר תוך 6-3 חודשים יפנו הצדדים לבוררות,  אולם משותפות ישי נמסר ל-TheMarker כי הדבר לא נעשה עד כה. 
 
בעלות הזכויות במאגר ישי הן Petroleum Services Holdings AS, הזדמנות ישראלית, נאממאקס ואדן אנרגיה. מחברת דלק לא נמסרה תגובה.
 
דה מרקר | אורה קורן | 22.5.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy