פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
דירקטוריון חברת חשמל אישר תספורת של 2 מיליארד דולר בפיצוי ממצרים
29/05/2019 15:35

חברת חשמל תקבל בפועל בהיוון 350 מיליון דולר מתוך 2.3 מיליארד דולר שנפסקו לטובתה ■ מהחברה נמסר: "נוכח התנאים המאתגרים וההערכות הפסימיות, מדובר בהישג יוצא דופן שעשוי להטיב עם הציבור בישראל"
 חברת חשמל הודיעה היום (ד') כי דירקטוריון החברה אישר מחדש את הפשרה עם חברות הגז המצריות לגבי הפיצוי בגין הפסקת הזרמת הגז לישראל לפני כעשור. החברה ציינה בהודעתה כי המו"מ התנהל בנחישות, אחריות ומקצועיות והניב את התוצאה העסקית המיטבית – פיצוי בסך כחצי מיליארד דולר.  "חוות הדעת הבינלאומיות והמקומיות שהובאו בפני מקבלי ההחלטות הובילו להבנה חד משמעית כי הסכם הפשרה הוא האפשרות המיטיבה ביותר לציבור צרכני החשמל, ביחס לאפשרויות האחרות בנוגע לאכיפת פסק הבוררות. חברת החשמל הצליחה להביא להסכם פשרה במסגרתו תקבל החברה סכום עתק של כחצי מיליארד דולר. נוכח התנאים המאתגרים וההערכות הפסימיות, מדובר בהישג יוצא דופן שעשוי להטיב עם הציבור בישראל. ההסכם ייכנס לתוקפו רק לאחר קיום שימוע ציבורי ואישור רשות החשמל", הודיעה החברה.  הסכום מהווה תספורת של כ-2 מיליארד דולר. חברת חשמל תקבל בפועל בהיוון 350 מיליון דולר מתוך 2.3 מיליארד דולר שנפסקו לטובתה.
 
הדיון המחודש התנהל לבקשת רשות החברות הממשלתיות שטענה כי חברת חשמל לא מסרה את כל המידע הרלוונטי שהוביל לאישור הפשרה בתחילת השנה. הפשרה הוסתרה מעיני הציבור והחברה לא דיווחה עליה לבורסה. ברשות החברות העריכו כי ניתן להוציא ממצרים סכום גבוה יותר לאור עניינה "לנקות את השולחן".  גם בחברת חשמל מודעים לפשרה הכואבת ונראה כי על רקע זה ביקשו מרשות החברות הממשלתיות שיפוי דירקטורים לנושאים ונותנים עם המצרים. שיפוי מסוג זה נועד להגן עליהם מתביעות. המחלוקת הפתוחה בנוגע לקידום פסק הבוררות בין מצרים לישראל היא אחד החסמים העיקריים בפני יצוא הגז הטבעי ממאגרי תמר ולוויתן למצרים. המצרים היתנו את רכישת הגז בפשרה בנושא הבוררות.
 
דה מרקר | אורה קורן | 22.5.19
 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy