פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
מאיר שמיר, רפק וחברה סינית ירכשו את תחנת אלון תבור ב-1.9 מיליארד שקל
09/07/2019 11:38

קבוצת MRC הסינית-ישראלית - המורכבת מצ'יינה הארבור הסינית ומבטח שמיר (שבשליטת מאיר שמיר) ורפק הישראליות - היא הזוכה במכרז הענק של חברת החשמל לרכישת תחנת הכוח אלון תבור. החברה גברה על 6 מתמודדות במכרז ותרכוש את התחנה תמורת כ-1.9 מיליארד שקל. זו הפעם הראשונה שבה חברה סינית נכנסת ליצור חשמל קונבנציונאלי בישראל.

התחנה אמורה לעבור לחזקתה של הקבוצה עד סוף 2019. קיים פער גדול בין המחיר שהציעה הקבוצה למחיר המדף המשוער של התחנה שנע סביב 800 מיליון שקל. מדובר בבשורה מצוינת לצרכני החשמל, שכן הפער בין הצעת הרכש למחיר המדף אמור להתגלגל לכיסם של האזרחים בדמות הורדה אפשרית של תעריף החשמל.

הצעתה של הקבוצה נולדה במסגרת הרפורמה בחברת החשמל שאושרה בממשלה לפני כשנה. במסגרת הרפורמה בחברת החשמל נקבע שהיא תחתוך בחצי את כוח הייצור שלה (העומד כיום על כ-70% ) על ידי מכירת חמש תחנות כוח שברשותה לשוק הפרטי. פרט לאלון תבור, חברת החשמל תמכור תוך חמש שנים גם את אתרי רידינג בתל אביב, אשכול באשדוד, חגית בחוף הכרמל ורמת חובב בנגב, כאשר זו האחרונה כבר יצאה למכרז לפני כשבועיים. 

עוד נקבע במסגרת הרפורמה שתחנות הכוח שיימכרו יעברו כמו שהן (as is) לידי ידיים פרטיות, כולל כ-40 עובדים שמועסקים על ידי חברת החשמל. אלו יועסקו לתקופה של לפחות חמש שנים גם תחת הבעלים החדשים, לרבות שמירה על תנאי השכר שלהם. 

התחנה באלון תבור מפיקה כ־600 מגה־ואט, שהם כ־4.4% מכוח הייצור הנוכחי של חברת החשמל, והיא נמכרת עם אפשרות להגדלת הייצור בכ-20%, בכפוף לתיקוני סטטוטוריקה שאמורים להסתיים שם עד שנת 2022. הסוכריה הגדולה של הרוכשים היא אפשרות לרכוש את התחנה מבלי לקבל את חוזה הגז הבעייתי של חברת החשמל מול מאגר תמר. החוזה של הבעלים החדש יאפשר להוזיל את עלויות האנרגיה בכ-20 עד 30 אחוז.

כלכליסט | ליאור גוטמן | 2.7.19


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy