פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 08.05.2024
"סיום הפיתוח ב'לוויתן' והזרמת גז ראשון לשוק המקומי בסוף השנה אמורים לשחרר את הקפיץ במניות המאגר"
18/07/2019 09:06

"הפיתוח של מאגר הגז 'לוויתן' מתקדם במהירות, והיעד לסיום הפיתוח והתחלת הזרמת הגז מהמאגר, שהוצב לרבעון הרביעי של השנה, נמצא מעבר לפינה. הסקפטיות ששוררת סביב הסכם היצוא למצרים, בשילוב עם הלחץ המסחרי כתוצאה ממכירת החזקתה של דלק ב'תמר', לא תורמת לנחת של משקיעי שותפויות הגז", כך טוען לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, בסקירה שפרסם על החברות והשותפויות בסקטור הגז הטבעי בארץ.

לדברי לובלין, "מהתמחור של אנרג'יאן ניתן ללמוד שהשוק נוטה לתמחר בחסר את סיכון ההקמה, ולתת משקל נמוך לסיכון המסחרי". המחזיקים במאגר לוויתן הם חברת נובל אנרג'י (39.6%), דלק קידוחים (45.4%) ורציו (15%). 

לדעת לובלין, האירוע המשמעותי ביותר שקרה במחצית הראשונה של השנה הוא סיום סאגת צינור EMG, שסולל את הדרך להסכם היצוא המשמעותי של גז מול דולפינוס המצרית, וזאת במקביל לפיזור פורטפוליו ההסכמים של מאגר לוויתן נוכח חתימת ההסכם הקצר למכירת גז לחברת החשמל.
דלק קידוחים, נובל אנרג'י וחברת East Gas המצרית חתמו לפני כעשרה חודשים על הסכמים מחייבים לרכישת 39% ממניות EMG, תמורת 518 מיליון דולר. בבעלות EMG צינור ימי להולכת גז טבעי באורך של כ-90 ק"מ, המחבר בין אשקלון למערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש. לפני כחודש בוצעה בדיקה של תקינות הצינור לקראת תחילת הזרמת גז טבעי למצרים, בתחילה ממאגר תמר ולאחר מכן מלוויתן. החברות והשותפויות המעורבות בשני המאגרים חתמו על עסקת ענק עם חברת דולפינוס המצרית, לאספקת גז בהיקף של 64 BCM (מיליארד מטר מעוקב) במשך עשר שנים החל מ-2019, בהיקף מוערך בכ-15 מיליארד דולר.
מאגר לוויתן אמור להתחיל בהזרמת גז טבעי, כאמור, בעוד מספר חודשים (במהלך הרבעון האחרון של 2019). המאגר צפוי למכור בשלב הראשון כ-10 BCM בשנה, מתוכם 7 BCM ליצוא (NEPCO ודולפינוס) ו-3 BCM נוספים לשוק המקומי (חברת החשמל, כיל, פז, IPM, אדלטק).
 
גלובס | קובי ישעיהו | 14.7.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy