פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
שטייניץ: יצוא הגז למצרים יחל בסוף השנה; עסקת צינור הגז של EMG תאושר תוך שבועות
02/08/2019 08:00

דלק ודולפינוס משנות את הסכם היצוא ביניהן ב-15 מיליארד דולר ■ רשות התחרות טרם השלימה את דיוניה בשאלה אם לאשר לדלק ונובל לרכוש את צינור EMG, ואם כן – באילו תנאים

"עסקת יצוא הגז למצרים תתבצע בעוד ארבעה חודשים, ועסקת רכישת צינור הגז של EMG על ידי דלק (54,220 -0.06%) ונובל (20.75 -1.1%) תושלם בעוד כמה שבועות" - כך אמר אמש (רביעי) שר האנרגיה, יובל שטייניץ לסוכנות הידיעות רויטרס. על פי התכנון המקורי, היצוא אמור היה להתחיל בשבועות הקרובים, לאחר בדיקה ניסיונית של הצינור, שנעשתה בחודש שעבר. ואולם מקורבים לעסקה אמרו כי לאור ביקושי השיא בישראל, תמר לא יכולה להזרים גז למצרים. בנוסף, בדיקות הצינור התעכבו.

דלק ונובל חתמו לפני כשנה על הסכם לרכישת צינור הגז של EMG בין מצרים לישראל - צינור שבו ייבאה בעבר ישראל גז ממצרים. עתה מתכוונות נובל ודלק לייצא באמצעותו גז ממאגרי תמר ולווייתן ב-15 מיליארד דולר בשנים הבאות.
 
מחציתו של היצוא תוכננה להיות מתמר על בסיס גז פנוי, ומחציתו מלווייתן על בסיס קבוע. אתמול אמר מנכ"ל דלק, יוסי אבו, כי הצדדים להסכם עם דולפינוס דנים בו מחדש כדי להבטיח אספקה סדירה. מקורבים לעסקה מסרו כי השינוי יכלול הגדלת היצוא מלווייתן - יצוא ודאי, שאינו תלוי במשתנים כמו היצוא הזמני שתוכנן מתמר. 
 
רכישת EMG טרם אושרה ברשות התחרות, ולכן לא ניתן להתחיל להשתמש בו עדיין ליצוא מסחרי שוטף. מדובר בצינור שיכול להיות מתחרה יחיד למונופול הגז דלק-נובל בהיבט של יבוא ממצרים. הצינור אמנם עמד בשנים האחרונות ללא שימוש, אולם תגליות הגז האחרונות של מצרים עשויות לאפשר לה לייצא דרכו גז לישראל במחיר שיתחרה במחיר המונופול. בנוסף, הצינור יכול לשמש יצוא ממאגרים אחרים, אם ייחתמו הסכמי יצוא של מפיקים אחרים עם גורמים מצריים. במשק האנרגיה מעריכים כי במשרד האנרגיה מעוניינים לאשר את עסקת רכישת הצינור - ייתכן שבתנאים שנועדו להבטיח תחרות. אחד מהתנאים יכול להיות גישה פתוחה של הצינור ליצואנים אחרים על בסיס מקום פנוי. אפשרות נוספת היא הסדרת רגולציה לבניית צינור חדש במקרה שיתעורר צורך ביצוא למצרים ממאגר נוסף.
 
דה מרקר | אורה קורן | 25.7.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy