פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
"הציבור שילם 7.6 מיליארד שקל לקרטל סימנס - ויקבל פיצוי של 465 מיליון בלבד"
20/08/2019 12:36

לטענת לובי 99, החישוב שעליו התבסס הפיצוי בפשרה בנושא הקרטל שגוי - ומהווה רק כ-6% מהתשלום הריאלי שהועבר לקרטל ■ חברת החשמל ורשות החשמל חישבו את הסכום לפי 22% מהתשלום הנומינלי

 רשות החשמל וחברת החשמל טעו בדרך חישוב הפיצויים בגין פרשת קרטל סימנס - כשחישבו את הפיצוי בסך 465 מיליון שקל, שיועבר ברובו לצרכנים, לפי סכום שאינו ריאלי. כך טוען הארגון החברתי לובי 99 באמצעות עו''ד גלעד ברנע. הארגון העביר אתמול (שלישי) את תגובתו לשימוע שהוציאה רשות החשמל, לקראת אישור הפשרה בנושא קרטל החשמל בהובלת סימנס מלפני כשני עשורים.

לדברי ברנע, חישוב הפיצוי התבסס על עלויות הרכישה של חברת החשמל מהקרטל לפני כשני עשורים, שהסתכמו אז בסך 2.1 מיליארד שקל. הפיצוי נקבע לפי חישוב של 22% מהסכום הנומינלי של תשלומי העבר לקרטל. ברנע טוען שהיה על חברת החשמל להפוך את סכום העבר לריאלי. לטענת הלובי, כשחברת החשמל משווה את שיעור הפיצוי שקיבלה לשיעור הפיצוי שניתן לנפגעות הקרטל באירופה, היא צריכה לחשב את הסכום הריאלי - ולא להתבסס על סכום העבר.

בחישוב ריאלי (היוון הסכום ל-2019 תוך הוספת ריבית והצמדה) מגיע הסכום ל-7.6 מיליארד שקל. "הציבור שילם בתעריף החשמל סכום של 7.6 מיליארד שקל במונחים של היום - ויקבל פיצוי בסך 465 מיליון שקל בלבד, שהוא 6.11% מהנזק", אמר ברנע ל-TheMarker. ברנע הוסיף כי הפיצוי שאמור הציבור לקבל הוא על הרווח הקרטליסטי, כלומר הסכום העודף שגבה הקרטל בעקבות התיאום בין חברותיו, בהשוואה לסכום שהיה מקבל במצב של תחרות אמיתית.

רשות החשמל הוציאה באחרונה לשימוע ציבורי את כוונתה לאשר את הפשרה בקרטל החשמל בהובלת סימנס, שכלל גם את אלסטום ו-ABB. הקרטל העולמי פעל בשנים 1988-2004. הסכם הפשרה מתייחס לתביעה שהגישה חברת החשמל בספטמבר 2013 כנגד חברות הקרטל בסך של 3.8 מיליארד שקל. במקביל הוגשה לבית המשפט תובענה ייצוגית כנגד חברות הקרטל וחברת החשמל בהיקף של 2.8 מיליארד שקל, תוך תביעת נזק מחברת החשמל בסך של 412 מיליון שקל. בית המשפט החליט על איחוד התיקים להליך משפטי אחד, ועל בוררות שהסתיימה בפשרה שלפיה תקבל חברת החשמל 465 מיליון שקל. מתוך סכום זה יקבלו התובעים הייצוגיים 15 מיליון שקל. 

דה מרקר | אורה קורן | 14.8.19

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy