פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
הירדנים ישלמו על גז כחול-לבן פחות מאזרחי ישראל
20/08/2019 12:51

הסכם הגז בין חברת החשמל הירדנית לבין השותפות בלווייתן נחשף על ידי הפרלמנט הירדני, בעקבות המחאה במדינה ■ ירדן תרכוש גז מישראל במחיר התחלתי של 5.65 דולר ליחידת חום, כולל עלויות ההולכה בישראל ■ ארצות הברית העניקה ערבויות ליישום ההסכם.

 חודשים ספורים לפני הזרמת הגז מלווייתן לחברת החשמל הירדנית, נחשפים פרטים חדשים ביחס לתמחור הגז בעסקה: אזרחי ירדן ישלמו על הגז מחיר נמוך מהישראלים — כך עולה מחוזה המכר שנחתם בין השותפות בלווייתן — באמצעות חברת השיווק של נובל אנרג'י — לבין חברת החשמל הירדנית (NEPCO). החוזה פורסם על ידי הפרלמנט הירדני, בעקבות המחאה במדינה נגד העסקה.

במסגרת החוזה נקבע כי מחיר הבסיס לגז הישראלי, שמוצמד למחיר חבית נפט מסוג ברנט, יעמוד על 5.65 דולרים ליחידת חום. בהתאם למנגנון ההצמדה, מחיר הגז כיום עומד על כ–6 דולרים — נמוך ביחס למחיר של 6.3 דולרים ליחידת חום שמשלמת חברת החשמל הישראלית על גז ממאגר תמר.

הסכם רכש הגז מלווייתן ל-NEPCO נקב במחיר בסיס של 5.65 דולר ליחידת חום, וזאת בשעה שמחיר נפט מסוג ברנט נמוך מ–30 דולר לחבית. באם המחיר עולה לטווח של 30–50 דולר, המחיר גדל בפרמיה מסוימת, בהתאם לנוסחה שנקבעה. באם מחיר הנפט מגיע ל–50–70 דולר, מחיר הגז עולה ל-6 דולרים. בהמשך נקבעו מדרגות שונות, המבוססות על נוסחאות, עד לתקרה של 11 דולר.

מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד כיום על 58 דולרים — כך שאם ההסכם היה מיושם, מחיר הגז היה 6 דולרים. המחירים בחוזה כוללים גם את עלות ההולכה בצד הישראלי, שאותה משלמות השותפות בלווייתן לנתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז). לפי הערכות, מדובר בעלות גבוהה יחסית מאחר שנתג"ז בנתה צינור מיוחד עבור הייצוא. כלומר, עלות הרכש בפועל נמוכה ביחס למחירים שנקבעו בחוזה.

דה מרקר | ערן אזרן | 18.8.19


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy