פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
תשובה ועופר בדרך לעסקת ענק בשווי מיליארדי שקלים
04/09/2019 16:12

שותפות הגז לווייתן מנהלת מגעים מתקדמים למכירת הקונדנסט הנוצר בתהליך הפקת הגז לבזן. לפי העסקה המתגבשת, בתי הזיקוק ירכשו 2,000—2,500 חביות ביום לאורך 35 שנות התפוקה הצפויות של המאגר.

קונדנסט הוא תוצר לוואי אוטומטי של הפקת הגז המשמש כחומר גלם לייצור דלקים. השימוש בו גורר זיהום אוויר נמוך יותר בהשוואה לשימוש בחבית נפט גולמית, מה גם שיכולת המיצוי של כל מטען גבוהה יותר. 

 לפני כשנה דיווח "כלכליסט" שבתי הזיקוק לא מעוניינים ברכישת הקונדנסט, אולם מאז המחיר צנח, שכן בעוד כ־10 עד 12 שבועות אמורה להתחיל הפקת הגז הרשמית של מאגר לוויתן, ומאחר שאין אפשרות להפיק אותו בלי למצוא פתרון לקונדנסט, למעשה המכירה לבתי הזיקוק היא כמעט כורח המציאות. למדינה יש אפשרות חלופית לאחסנת החומר לשעת חירום במכלי ענק, שיוקמו בסמוך לאלייקים, אולם אלו עוד לא הוקמו. מה שמשאיר שתי אופציות לקליטת החומר - או למכור אותו לבזן, או להביא, על בסיס יומי, צי ענק של משאיות תדלוק, שיפזר את הקונדנסט ברחבי המדינה. 
בסביבת משרד האנרגיה פוסלים כל אפשרות של מכירת הקונדנסט שלא לבתי הזיקוק, ומסבירים שצנרת ההולכה לשם כבר הושלמה. כלל האישורים הרגולטורים האחרים, לרבות אישורי כיבוי אש וחברת החשמל כבר נמצאים במסלול אישורים סופי, ולו בשל העובדה שהזרמת הגז כאמור מתוכננת לדצמבר הקרוב. 
 
מכירת קונדנסט נדירה יחסית בישראל. מי שקונה את הקונדנסט שנוצר מהפקת הגז ממאגר תמר הוא בית הזיקוק של פז באשדוד, על בסיס מחיר מדווח של כ־58 דולר לחבית.
 
אנשי שותפות לוויתן וראשי בזן עוד מתווכחים על המחיר הסופי, אבל גם אם נצא מנקודת הנחה שהוא יקבע על רף נמוך מאוד של 50 דולר והצמדה למחיר חבית הנפט העולמי, מכירות בהיקף של 2,000 חביות בלבד ביום עבודה יניבו לשותפות לוויתן מחזור של כ־100 אלף דולר ביום, או כ־36.5 מיליון דולר לכל שנת עבודה. מה שמוביל להיקף עסקה של מיליארדי שקלים לאורך שנות חיי המאגר. מבזן נמסר בתגובה שהיא "אינה מתייחסת לעניינים מסחריים". שותפות לוויתן סרבה להתייחס.
 
כלכליסט | ליאור גוטמן | 28.8.19
 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy