פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
לאומי שוקי הון הפחיתה תחזית יצוא הגז למצרים, יחל בכ 2 BCM בשנה
21/09/2019 20:04

היקף היצוא המדובר נמוך משמעותית מהכמות המדווחת בחוזים - יצוא מחייב של 3.5 BCM מלווייתן, ועוד 3.5 BCM מתמר על בסיס מזדמן ■ שר הנפט המצרי: "התוכנית ליצוא גז מישראל למצרים מתקדמת כמתוכנן, אך עדיין נדרשים צעדים נוספים כדי שההזרמה תתחיל"

"התוכנית ליצוא גז מישראל למצרים מתקדמת כמתוכנן, אך עדיין נדרשים צעדים נוספים כדי שההזרמה תתחיל בפועל. הכל מוסכם, והמדינות המעורבות כבר נתנו את ברכותיהן. זו עסקה מורכבת, שכוללת גם הסדרת השימוש בתשתיות, וזו הסיבה שהתהליך אורך זמן", כך אמר שר הנפט המצרי טארק אל מולא, בוועידת אנרגיה באבו דאבי, כפי שצוטט ב"רויטרס".

אל מולא חשף בנאומו כי מצרים מתכוונת לייבא גז טבעי מישראל בכמות נמוכה משמעותית ביחס לכמויות המדווחות בחוזים של מאגרי לווייתן ותמר – 3.5 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה מלווייתן בחוזה מחייב, ועוד 3.5 BCM בשנה מתמר בחוזה מזדמן – שעל בסיסם מכרה נובל אנרג'י חלק מאחזקותיה בתמר פטרוליום לציבור, במחיר גבוה. אל מולא ציין שמצרים תקבל בתחילה כמות של 2 BCM בשנה, ובהמשך הכמות תעלה לכ-5 BCM, כך לפי הדיווח ב"בלומברג". הפחתת הכמויות נובעת בין היתר מבעיית קיבולת ההולכה בצינור הגז הישראלי בשנים הקרובות, כפי שדווח בעבר ב-TheMarker. יודגש, כי הכמות שתועבר בפועל תלויה גם בביקושים שיזרימו הלקוחות המצריים.
 
אלה פריד, אנליסטית האנרגיה של לאומי שוקי הון, התייחסה לדבריו של אל מולא - וציינה שהיא הפחיתה במודלים להערכת שווי המאגרים את ירידה של 3 BCM בכמויות היצוא למצרים: "אנו מורידים את תחזית היצוא המצרפית למצרים וירדן ל-2020 מ-7.5 BCM ל-5.3 BCM. הפחתת הכמויות נובעת משתי סיבות עיקריות: שדרוג הדרגתי של התשתיות בישראל, ושיא בהפקה המצרית ב-2020 שעלול לגלוש ל-2021, אך צפוי לרדת עם התרוקנות המאגרים הבשלים שם. לא נשנה את הנחות היצוא שלנו ביחס לירדן, אותו אנו אומדים בכ-3 BCM בשנה". פריד הוסיפה: "פגיעה של כ-3 BCM בתזרים של לווייתן היא מינורית מאוד בפרספקטיבה היסטורית, אלא שבגלל שיעור ההיוון הגבוה למאגר, שטרם החל בהפקה, משקלם התזרימי שולי בשנתיים הראשונות, ומהווה כ-3.5% משווי המאגר וכ-5% בקירוב ממחיר היעד של רציו, השותפה בלווייתן. אנו מעדכנים את המודל, אך לא משנים את ההמלצות שלנו למניות בסקטור, שמומלצות אצלנו במשקל יתר".
 
דה מרקר | ערן אזרן | 10.9.19
 
 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy