פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
הבנק הלאומי המצרי פרס את חובה של EMG ל־10 שנים
21/09/2019 20:27

עסקת יצוא הגז למצרים: לכלכליסט נודע כי בשל פיצוץ צנרת הגז והפסקת ההזרמה, EMG לא עמדה בתשלום חובה. תחת השותפות של דלק ונובל אנרג'י, החוב נפרס מחדש.

נשיונל בנק אוף איג'פט (NBE, הבנק הלאומי המצרי - המקבילה המצרית לבנק ישראל), נכנס למעגל הגורמים הממשלתיים שמעורבים בעסקת ייצוא הגז הישראלי למצרים. ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שהבנק סיכם לאחרונה מול בעלי צנרת הגז המצרית EMG על שינוי מבנה החוב שיש לחברה מולו, לרבות פריסתו מחדש לתקופה של 10 שנים. מדובר בכ־170 עד 200 מיליון דולר ש־EMG לוותה מהבנק בעבר לצורך הקמת צנרת הגז לפני כעשור וחצי. 

בשל ההתקוממויות בעולם הערבי ופיצוץ צנרת הגז המצרית, החוב מול הבנק לא כוסה. על רקע הכוונה לייצא גז למצרים, הבנק הסכים לפרוס מחדש את החוב למשך עשור מבלי לשנות את הסכום. החוב יוטל על EMG במבנה החדש שלה, משמע: תחת השותפות בת השנה של דלק קידוחים ונובל אנרג'י האמריקאית. תחילת התשלום גולמה בעסקת הרכישה של הצנרת - כ־520 מיליון דולר עבור כ־39% מהצנרת - והוא ישולם תקופתית על ידי כלל המחזיקים בתשתית ההזרמה שמחברת בין ישראל למצרים.
 
כפי שנחשף ביום ראשון ב"כלכליסט" חברות הגז הלאומיות המצריות, ובראשן EGAS ו־EGPC, חתמו על הסכם שימוש בצנרת מול קצא"א הממשלתית הישראלית, ויעבירו לה דמי הזרמה, תשתית והולכה עבור היקף הגז שיעבור מישראל למצרים. הזרמת הגז מיועדת להתחיל עד סוף 2019 והזרמות מסחריות מלאות אמורות להתחיל כבר בתחילת 2020.
 
שר האנרגיה המצרי טארק אל מולא התייחס שלשום לעסקאות האנרגיה בין המדינות. השר התראיין לרשתות זרות ואמר ש"עסקת ייצוא הגז מישראל למצרים מתקדמת לפי התוכנית. נדרש לעוד צעדים בטרם תחל הזרמה בפועל, אך הכל מוסכם וישראל ומצרים כבר נתנו את ברכתן למהלך ואין ספק ביישומו".
 
הצהרתו של אל מולא ייחודית בכך שמעבר לאישור השלטונות המצריים לעסקה, היא נמסרה במסגרת ועידת האנרגיה שנערכת באבו־דאבי, באופן פומבי מול נציגי המדינות הערביות באזור.
 
אל מולא הזכיר את הסכם השימוש בצנרת הגז שנחתם בשבוע שעבר בלונדון בין חברות הגז הלאומיות המצריות לקצא"א הישראלית, ואמר שמדובר בעסקה רב ממדית הכוללת לא רק מכירת גז אלא גם בעלות על צנרת הולכה, ומורכבותה עכבה עד היום את הזרמת הגז הרשמית. 
 
בהתייחס לפריסת התשתית במצרים, הוא אמר שמתקן הנזלת הגז בדאמייטה - שדרכו יעבור חלק מהגז שישראל תמכור - יחדש את פעילותו כבר בסוף 2019. מדובר במתקן שהיה מושבת לאורך תקופה ארוכה בשל מחסור בגז וסכסוכים עם הבעלים, לרבות UFG הספרדית ו־ENI האיטלקית. אל מולא סיכם באומרו שתפוקת הגז היומית תגדל בשנה הבאה בכ־7% ועד לרף של 7.5 מיליארד רגל מעוקב של גז טבעי, עם עדיפות לספק את צרכי השוק המקומי ולא את שווקי הייצוא.
 
כלכליסט | ליאור גוטמן | 11.9.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy