פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הממשלה תסבסד חיבור של שכונות חדשות לגז טבעי
25/09/2019 19:25

משרד האנרגיה משיק פיילוט לחיבור כ-15 שכונות חדשות לתשתית לאספקת גז טבעי, בסבסוד מתוכנן של כ-80 מיליון שקל ■ בשוק האנרגיה טוענים שההיתכנות הכלכלית של המהלך מוטלת בספק - ותלויה במעבר משקי הבית לחימום, קירור וכביסה באמצעות גז.

משרד האנרגיה מתכנן פיילוט של חיבור בתים בשכונות מגורים חדשות לגז טבעי, כחלופה לשימוש הביתי בגז בישול (גפ''מ). התקווה היא שמשקי הבית ירחיבו את השימוש הביתי בגז טבעי גם לצורכי חימום וקירור. ההשקעה הממשלתית בפיילוט מוערכת ב–80 מיליון שקל, אך במשק האנרגיה שוררת הסכמה שאין למהלך כדאיות כלכלית רק כתחליף לגז בישול.

התוכנית גם מיועדת להגביר את הביקוש המקומי לגז טבעי, לאור סימני השאלה סביב אפיקי היצוא. הפיילוט מתואם עם רשות מקרקעי ישראל ואמור להתבצע בכ–15 שכונות מגורים חדשות שנבנות או שמתוכננות להיבנות בקרוב, בין השאר בעכו, ירושלים, אשדוד, לוד וקרית אונו. לפיילוט נבחרו שכונות שייבנו בהן 1,000–3,000 יחידות דיור בבנייה רוויה, ושהן קרובות לקווי חלוקת גז קיימים. על פי הערכות בענף, הקמת תשתית חלוקת הגז לשכונות תעלה 3–4 מיליון שקל לק"מ.
 
כיום משק בית ממוצע צורך גפ"מ בכ–40 שקל בחודש. מחירו של גז טבעי נמוך ממחיר גפ"מ - ולכן ההכנסה שיראו החברות לחלוקת הגז שיניחו את תשתית הצנרת תהיה נמוכה מכך. המשמעות היא כי לחברות ייקח שנים להחזיר את עלות ההקמה.
 
דה מרקר | אורה קורן | 18.9.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy