פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
פצצה מתקתקת בשווי חצי מיליארד שקל בדו"חות ישראמקו
11/10/2019 11:31

בשל גביית מס שגויה ב-2016-2013 נדרשת ישראמקו להשיב למוסדיים עד 120 מיליון דולר על ידי חלוקת דיווידנד מאזנת, כפי שאישר באחרונה בית המשפט העליון ■ חרף ההחלטה, ישראמקו נמנעה מלרשום את ההוצאה הפוטנציאלית כחוב במאזן - "בשל אי־בהירות בדבר הדרך לביצוע איזון"

ערן סער, מנכ"ל ישראמקו, מתמודד בימים אלה עם כאב ראש לא קטן, בטרם יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כמנכ"ל אי.ד.בי. הוא נדרש לפלונטר פיננסי יוצא דופן, שבמרכזו עומדת השאלה כיצד תחזיר ישראמקו עד 120 מיליון דולר למשקיעים מוסדיים בשל גביית מס שגויה ב–2013–2016. הפתרון לפלונטר הפיננסי טרם נמצא - ועדיין לא ברור מה יהיו ההשלכות המלאות שלו על ישראמקו. מקור הפלונטר הוא בנוהל גביית המס בישראמקו - שהיא שותפות חיפושים (להבדיל מחברה בע"מ). תשלום המס בשותפות נעשה בהתאם לסוג המחזיק: מחזיק פרטי משלם 47% מס מהרווחים המחולקים כדיווידנד, ומחזיק מוסדי משלם 23% (מס חברות). ניכוי המס נעשה במקור בידי השותף הכללי של ישראמקו  - חברת ניהול שבראשה עומד חיים צוף, מקורבו של קובי מימון - עבור כל מחזיק ביחידות ההשתתפות, עוד לפני ביצוע החלוקה.

 
בשנים הקודמות היו מחלוקות בין ישראמקו לרשות המסים על המס המשולם בחלוקת הדיווידנד ואופן גבייתו. ב–2013–2016 גבתה ישראמקו מהמחזיקים מס בשיעור של 35% — כממוצע בין שיעור הגבייה מהמשקיעים הפרטיים (47%), שהם מחזיקי מיעוט בחברה — לבין שיעור הגבייה ממוסדיים וחברות (23%), שהם עיקר המחזיקים. בפועל, המוסדיים באותן השנים סיבסדו את המשקיעים הפרטיים. כלומר, המוסדיים שאמורים היו לשלם 23% מס, שילמו שיעור גבוה של 35%. ב–2017 קבע השופט מגן אלטוביה מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב כי המוסדיים זכאים לפיצוי בדמות ביצוע חלוקה מאזנת של דיווידנד בגין גביית היתר. כלומר, בחלוקות הבאות המשקיעים ישלמו מס גבוה יותר, בעוד המשקיעים המוסדיים — מוסדיים שממשיכים להחזיק בישראמקו כיום או כאלה שכבר מכרו את נייר הערך — ייהנו מהטבה מיסויית, כך שייווצר איזון רטרואקטיבי. 
 
ישראמקו עירערה על החלטתו של אלטוביה, ופנתה לבית המשפט העליון, שהחליט ביולי לדחות את הערעור. הפסיקה של בית המשפט העליון — שניתנה בידי השופטים יצחק עמית, ענת ברון ואלכס שטיין — היתה רלוונטית לשני תיקים שהתנהלו בעניין מיסוי הדיווידנד אצל המחוזי, הן של ישראמקו הן של שותפות דלק קידוחים. ואולם, דלק קידוחים מושפעת מההחלטה באופן שולי ביחס לישראמקו.
 
דה מרקר | ערן אזרן | 2.10.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy