פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
חגיגת יצוא הגז למצרים לא תמתיק את הגלולה עבור המוסדיים
11/10/2019 11:46

חברת הביטוח הראל נכנסה ב־2016 להשקעה במאגר תמר לפי שווי של 12 מיליארד שקל. מאז נחתך שווייו בחצי. הסיפור חזר על עצמו בהנפקה של תמר פטרוליום. המוסדיים נהרו, השקעות כספי הפנסיה גדלו, והשווי שלהן נחתך. וזה לא שחסרו סימני אזהרה

 מישהו פספס את הנתונים שעל הקיר

עם ישראל יציין בשבוע הבא את יום הכיפורים, וזו אולי הזדמנות לקצת חשבון נפש מצד הגופים המוסדיים שמושקעים במאגר תמר. קחו למשל את העסקה שנסגרה בסוף נובמבר 2016 בין קרן תשתיות ישראל וחברת הביטוח הראל לבין נובל אנרג'י, לרכישה של 3.5% מזכויותיה בתמר בעסקה שגילמה למאגר שווי של 12 מיליארד דולר. פחות משלוש שנים לאחר מכן, השווי של תמר נחתך בחצי. וזה לא שחסרו סימנים על הקיר: בהנפקת תמר פטרוליום שבוצעה ביולי 2017 כבר היה ידוע שבסוף העשור תגיע לתמר התחרות ממאגר לווייתן, ובמהלך 2021 יגיעו גם מאגרי כריש ותנין שיילחמו על החוזים הגדולים.

אם נוסיף לכך את העובדה שתמר אמור להתחיל לשלם בשנה הבאה את היטל ששינסקי – 7 שנים לאחר תחילת ההפקה ממנו – אפשר להבין למה שווייו נחתך בחצי. אבל אי אפשר להבין למה מה שקיבל פרסומים פומבי לא הוטמע על ידי המוסדיים בשיקולים שלהם היכן להשקיע את כספי הפנסיה של הציבור, ומתי כדאי לצאת מפוזיציה ולא לפגוע בערך ההשקעה.

 

מגדל מחזיקה כיום ב־16% בישראמקו, ובתמר פטרוליום ניתן למצוא גם את מנורה (12.45%), אלטשולר שחם (8.36%), שוב את מגדל (7.5%) והראל (כ־6%). מבט על מניית תמר פטרוליום מספר את הסיפור כולו: היא הונפקה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל, בשיאה היא נסחרה לפי שווי של 1.76 מיליארד שקל ואתמול היא פתחה את המסחר בשווי של 789 מיליון שקל. פרסום חתימת הסכם יצוא הגז למצרים הזניק אותה ב־8%, לשווי של 852 מיליון שקל, פחות מחצי שווייה בשיא.

 

היו שאמרו שגם טבע התרסקה ושם המשקיעים הפסידו יותר. זה אולי נכון, אבל ההבדל העיקרי הוא שלגבי טבע אף אחד לא ידע להגיד ב־2016 מה יקרה עם החברה לקראת 2020. במאגר תמר זה היה יותר פשוט, ואפילו מדווח מדי רבעון. והשורה התחתונה? לא כל יום ייחתם חוזה קבוע עם מצרים, כזה שמבטיח תזרים מזומנים עד 2034, ולסמוך על המזל זה הכי גרוע שיש. אז נחמד שהמזל של יצחק תשובה נדבק גם באחרים, אבל לפנסיה ולקופות הגמל שלנו אולי מגיע מקדם ביטחון משודרג. גם הזינוקים שרשמו אתמול מניות חברות חיפושי הגז, בעקבות חשיפת "כלכליסט" על חתימת החוזה עם מצרים, לא יצליחו לחפות על חוסר הגמישות של המוסדיים.

כלכליסט | ליאור גוטמן | 3.10.19


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy