פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
שר האנרגיה של רוסיה: "שוק הנפט מוקף ברבורים שחורים"
11/10/2019 11:52

"השנה לראשונה לא היינו עדים לגידול בביקוש לנפט בקיץ", אמר אלכסנדר נואבק והודה כי אינו מסוגל לחזות אירועים גאו-פוליטיים שעלולים לגרום למשבר בשווקים.

 שוקי הנפט העולמיים מוקפים ב"ברבורים שחורים" - במקרה זה, אירועים גאו-פוליטיים בלתי צפויים שעלולים לגרום למשבר בשווקים - כך הזהיר היום (ד') שר האנרגיה של רוסיה, אלכסנדר נובאק. "ברבור שחור" הוא כינוי לאירוע נדיר ומאוד לא צפוי - כמו מלחמות סחר למשל. הקישור בין תאוריית הברבור השחור לאירועים נדירים שפוגעים בכלכלה התחיל ב-2008 בעקבות ספר שכתב הסטטיסטיקאי נאסים טאלב שנה קודם לכן, ונקרא בפשטות: הברבור השחור. טאלב הסביר שאירועי אסון שנראים נדירים, אינם כה נדירים כפי שניתן לחשוב, וניתן להעריך שהם יתרחשו מדי כמה שנים.

 
"אנחנו מרגישים כי מסביבנו מעופפים ברבורים שחורים, ואנחנו לא יכולים תמיד לצפות אותם, הם עלולים להשפיע קשות על מצב השוק", אמר שר האנרגיה הרוסי בפאנל משותף עם מקבילו הסעודי, במסגרת אירועי שבוע האנרגיה של רוסיה במוסקווה. לדבריו, בשנתיים האחרונות ניכרת השפעתן על מלחמות סחר על צריכת הנפט. "ירידה זו בצריכה כמובן לא תורמת לאופטימיות לגבי המצב הנוכחי והעתידי", אמר נובאק. עוד ציין את השפעתן השלילית של סנקציות ש"מטילה מדינה גדולה אחת מדי שבוע כנגד מדינות שונות", ברמז ברור לעבר ארה"ב.
 
"המצב די מסובך", אמר היום נובאק באירוע במוסקווה, "למרות העובדה שאנחנו עדים לתנודות פחות או יותר יציבות במחירי הנפט, בטווח של 60-50 דולר לחבית. "בדרך כלל אנו עדים בקיץ לצמיחה בביקוש לנפט בשיעור של כשני מיליון חביות ביום, ובדרך כלל בתקופה זו אנו אמורים להרגיש התגברות של לחצי התמחור, ואנו אמורים להיות עדים לגידול בתפוקה כדי לכסות את הביקוש. ובכן, השנה בפעם הראשונה מעולם לא ראינו זאת", אמר נובאק. "בה בעת, אנו צופים סיכון בתקופת החורף כאשר תחול ירידה בביקוש ביחס לתקופת הקיץ, אז קשה לצפות כעת כיצד השוק יתנהג בעונת החורף. כך שישנו חוסר ודאות רב שמשפיע על השוק", הוסיף.
 
נובאק אמר עוד כי ארגון יצואניות הנפט אופ"ק ויצואניות נפט נוספות אחרות צריכים לשתף פעולה בצמצום השפעתם של גורמים אלו על שוקי הנפט העולמיים. אופ"ק, רוסיה ויצרניות נפט נוספות - הידועים יחד בתור אופ"ק פלוס - הסכימו בדצמבר על צמצום תפוקה בהיקף של 1.2 מיליון חביות ביום החל מתחילת 2019, כאשר מתוך קיצוץ זה אחראי אופ"ק לצמצום תפוקה כולל של 800 אלף חביות ביום.
 
דה מרקר | סוכנות הידיעות | 2.10.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy