פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
סעודיה מכירה בחולשתה ומוכנה לדבר עם האויב האיראני
11/10/2019 12:03

יורש העצר בן סלמאן מנהל במקביל חזית פנימית מול יריביו בארמון ואחת נוספת בזירה האזורית. בגיבוי ארה"ב הוא עשוי לפנות לנתיב הדיפלומטי מול טהראן כדי להקטין את האיום על ארצו

 ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל־מהדי, לא הספיק לפרוק את מזוודותיו אחרי ששב בחודש שעבר מביקור בסין, ומיהר להמריא לג'דה שבסעודיה כדי להיפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. דחיפות הביקור, ב–25 בספטמבר, עשרה ימים אחרי הפיגוע במתקני הנפט בסעודיה, קשורה ככל הנראה לדיווחים ולהערכות שהטילים והמל"טים שהשתתפו בתקיפה יצאו מבסיס של משמרות המהפכה של איראן, או של המיליציות השיעיות שבשטחה של עיראק. כלי תקשורת עיראקיים שנשענו על מידע מלשכתו של עבד אל־מהדי, דיווחו אז כי ראש הממשלה חשש מפריצתה של מלחמה חדשה באזור, שבה עיראק עלולה להיות מטרה, ונחפז לנסות לתווך בין איראן לסעודיה ואולי אף לארגן מפגש בבגדאד בין בן סלמאן לבין הנשיא חסן רוחאני. 

לכאורה נראתה היוזמה הזאת כבלתי מציאותית, שכן רק חודשיים קודם לכן הציע נשיא עיראק, ברהם סאלח, יוזמה דומה שהסעודים דחו. אבל בינתיים השתנו הנסיבות. התלקחות של מלחמה נגד עיראק או בשטחה נגד הכוחות הפרו־איראניים היא הדבר האחרון שזקוק לו ראש ממשלת עיראק, השרוי בימים האחרונים במאבק אלים נגד אלפי מפגינים הדורשים את סילוקו על רקע המשבר הכלכלי שהמדינה נתונה בו. המפגינים אינם מסתפקים רק בהשמעת סיסמאות נגד הממשל המושחת ובזבוז הכספים הקולוסאלי. הם גם תובעים לסלק את הנוכחות האיראנית משטחה של עיראק ולפרק את המיליציות השיעיות, הפועלות תחת חסות צבאית איראנית ובמקביל נהנות ממימון עיראקי.
 
הארץ | צבי בראל | 4.10.19

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy